Wednesday, May 17, 2017

Secuplik Lagi Tentang Malam Persembunyian

Di manakah kehebatan puisi? Alegori. 

Alegori ialah sejenis metafora yang menggunakan watak, tempat mahupun peristiwa untuk menggambarkan hal-ehwal yang ingin diperkatakan dengan jauh lebih mendalam. Semua jenis karya sastera gemar akan alegori. Namun, menggunakan alegori dalam puisi ialah pisau bunuh diri. Membunuh diri yang berjejer dan berjela dengantembakan makna yang tepat tanpa pembaziran walau sesaat, meski ruang pembunuhannya terhad. Kelalaian mati di tangan kesedaran yang hidup. Alegori umpama peluang hidup kedua setelah penikmat puisi sekian lama mati dalam hayat pertama.

Kebanyakan penyair yang baik bijak menggunakan sesuatu alegori bagi mengungkapkan sesuatu makna yang indah. Namun, penyair yang lebih bijak mampu pergi lebih jauh. Mereka yang lebih bijak ini mampu menggabungkan dua alegori bagi mengungkapkan makna yang lebih lebar dan lebih dalam. Seperti merekalah jambatan yang menyambungkan antara dua dataran yang besar menjadi benua yang lebih raksasa.


Inilah yang saya ketemui dalam bait-bait Perigi Yusuf dalam #MalamPersembunyian dalam tulisan Faisal Mat Zawi (Kata-Pilar Books, 2017).

mukmin tak terjatuh dalam lubang dua kali
wahai Kekasih aku mengaduh
berkali-kali telah ku jatuh
jadikan lah aku Yusuf dalam perigi.

Bangalore, Oktober 2015

Faisal menggabungkan dua alegori daripada tradisi nabawi yang mulus suci. "Mukmin tak terjatuh dalam lubang dua kali" ialah sabda Nabi, al-Habib ar-Rasul solla Allahu 'alaihi wa aalihi wassalam.

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, bahawa al-Habib ar-Rasul solla Allahu 'alaihi wa aalihi wassalam bersabda,

“Tidak selayaknya seorang mukmin dipatuk ular dari lubang yang sama sebanyak dua kali.”

(HR. Bukhari no. 6133 dan Muslim no. 2998)

"Jadikanlah aku Yusuf dalam perigi" ialah firman Illahi, Allahu Jalla Wa 'Alaa dirakamkanNya dalam satu surah meliputi 111 ayat.

Gabungan dua alegori dalam tradisi nabawi ini sudah mampu menggetarkan nurani mereka yang bertaqwa yang punya hati yang taat patuh.

Namun, apa yang lebih menggemparkan ternyata puisi ini menggerakkan kita ke wilayah makna yang lebih luas lagi.

mukmin tak terjatuh dalam lubang dua kali
wahai Kekasih aku mengaduh
berkali-kali telah ku jatuh

Baris pertama bukan sekadar merakamkan sebuah alegori daripada hadis semata-mata malah diteruskan dengan dua rangkap lagi bagi menggambarkan sisi sayap keimanan seorang mukmin yang bernama Al-Khauf yakni "ketakutan tulus akan murkaNya". Betapa takutnya seorang yang beriman akan dosa-dosa, kesalahan-kesalahan, kegelinciran-kegelinciran yang telah dia lakukan beratus-ratus ulang sehingga menerbitkan penyesalan yang bergiliran hadir dalam bentuk pengaduan yang mustahil sudah. Faisal malah memberikan audio "aduh" pada kalimah mengaduh sedangkan Faisal boleh menggunakan kalimah mengadu. Di sini, kehalusan Faisal dalam menyusun kalimah puisinya.

jadikan lah aku Yusuf dalam perigi.

Dan di rangkap terakhir, sisi sayap keimanan yang lain muncul yang bernama Al-Raja', "pengharapan kudus atas kurniaNya". Mengharapkan setelah segala macam penderitaan atas keterlajakan sendiri mahupun disebabkan ujian julang jatuh dunia, akhirnya akan benar-benar berakhir seperti kisah Nabi Allah Yusuf 'alaihissalam.

Sebuah kisah yang disifatkan Allah Ta'ala sebagai seindah-indah kisah.

نَحۡنُ نَقُصُّ عَلَيۡكَ أَحۡسَنَ ٱلۡقَصَصِ بِمَآ أَوۡحَيۡنَآ إِلَيۡكَ هَـٰذَا ٱلۡقُرۡءَانَ وَإِن ڪُنتَ مِن قَبۡلِهِۦ لَمِنَ ٱلۡغَـٰفِلِينَ

Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad)
seindah-indah kisah
dengan jalan Kami wahyukan kepadamu Al-Quran ini,
padahal sebenarnya engkau sebelum datangnya wahyu itu,
adalah dari orang-orang yang tidak pernah
menyedari akan halnya.

(12:3)

Alegori dua sayap ini bukan hal yang baru. Ia diwarisi oleh para ulama' sufi sejak zaman-berzaman hingga disimpulkan oleh Ibnu Qayyim al-Jauziyah rahimahullahuta'ala sebagai,

"Perjalanan hati menuju Allah
adalah seperti burung.
Rasa cinta adalah kepalanya.
Rasa takut dan harap adalah kedua-dua sayapnya.
Ketika kepala dan kedua-dua sayapnya baik,
maka burung itu akan terbang dengan baik.
Ketika dipotong kepalanya
maka burung itu akan mati."

Sebelum Ibnu Qayyim, terlebih dahulu Imam al-Ghazali rahimahullahuta'ala membahaskan dengan lebih halus.

Ditanyakan kepada Sang Imam, antara Al-Khauf dan Ar-Raja' yang manakah lebih utama?

Dijawab Sang Imam, umpama keinginan seseorang kepada roti atau air. Jika lapar lebih kuat, maka roti lebih baik. Jika haus lebih kuat, maka air lebih utama. Jika lapar dan haus sama, maka roti dan air sama kedudukannya.

Pendek kata, rasa takut dan pengharapan adalah ibarat ubat hati, maka keutamaannya terpulang kepada penyakit yang ada. Jika penyakit yang ada dalam hati adalah berasa aman daripada azab Allah, maka menanamkan rasa takut, Al-Khauf adalah lebih utama. Jika penyakit yang ada dalam hati adalah rasa putus asa daripada mengharapkan rahmat Allah, maka menanamkan rasa berharap, Ar-Raja' adalah lebih utama.

Maka, maksud yang ingin dicapai daripada ini bergantung kepada konsep aslah (mana yang lebih manfaat) bukan konsep afdal (mana yang lebih utama).

Oleh itu, di sini memandangkan kita semua mengerti kaum akhir zaman seperti kita ini kebanyakannya lebih banyak merasakan diri aman daripada azab dan murkaNya, maka boleh dikatakan bagi kebanyakan daripada kita, penanaman rasa takut, Al-Khauf itu adalah jauh lebih aslah, mendatangkan lebih manfaat berbanding daripada rasa berharap, Al-Raja'.

Dengan izin Allah, inilah antara sebab mengapa Faisal melebihkan persoalan Al-Khauf itu di dalam tiga rangkap berbanding Ar-Raja' dalam hanya satu rangkap. Selain itu, hal ini turut menggambarkan di sebalik besar menggunungnya dosa-dosa kita, umat akhir zaman namun kita tetap mendidik hati nurani kita untuk berharap walau secuplik rahmat pengampunanNya itu akan dilimpahkan kepada kita - meskipun ia datang di penghujung usia.

Benarlah, kita musafir tua yang terlampau dahaga. Setitik air rahmat pun sudah mampu memadamkan kegersangan jiwa nan lama. Kitalah pendosa begitu berusia, yang menjelma sebagai anak-anak seperti Yusuf di dalam perigi yang mahu mengakhiri kehidupan dengan sebaik-baik pengakhiran.
Terima kasih banyak Faisal atas ini. Abang Im (Rahimidin Zahari) pasti berbangga dengan anak didiknya ini. Benarlah, bak kata penyair ulung Bengali, Kazi Nazrul Islam :

"I am a poet; 
I have been sent by God to express the unexpressed, 
to portray the unportrayed.
It is God who is heard through the voice of the poet...
My voice is but a medium for Truth, the message of God...
I am the instrument of that eternal self-evident truth,
an instrument that voices forth the message of the ever-true.
I am an instrument of God. The instrument is not unbreakable,
but who is there to break God?"

Sungguh, Maha Lebar dan Maha Mendalamnya ilmu dan rahmat Allah Ta'ala.

*Perbahasannya ini sebenarnya lebih panjang. Dalam hadis yang Faisal memetik alegorinya :

لاَ يُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَيْنِ
“Tidak selayaknya seorang mukmin dipatuk ular 
dari lubang yang sama sebanyak dua kali.”

Menurut Imam Nawawi rahimahullahutaala dalam Syarah Shahih Muslim, beliau menyatakan bahwa Al-Qadhi Iyadh rahimahullahutaala berkata, cara baca “yuldaghu” ada dua cara, Yuldaghu dengan ghainnya didhammah membawa satu maksud. Selain itu, boleh juga dibaca dengan Yuldaghi yang membawa maksud yang lain. Namun kedua-dua maksud mampu bergabung menjadi pedoman-pedoman yang terlalu amat menyinarkan hingga tidak mampu diungkapkan di sini buat masa ini (lantaran memerlukan perbahasan nahu, sorof dan ulum hadis yang jauh lebih panjang dan jujur, saya bukan yang benar-benar arif akannya).

Tulisan : Za'im Yusoff
9.49 pm, 20 Shaaban 1438, 16 Mei 2017

Terima kasih Rasydan Fitri atas pinjaman imej

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Manfaatnya! :)