Monday, November 24, 2014

Seketika Aku & Kopi


Dua biji mata jatuh atas relungan kawah kopi. 

Wap asapnya kubaca seraya kukaut jadikan aksara yang ini. 

Ya, yang ini. 

Lebih rinci, sebuah kisah tentang cinta yang sederhana.
(Oh, terlalu Aan Mansyur rasanya)

Aku cintakan kopi sejak bertandang ke bumi kangaroo. Latte yang aku cicip seolengan sama burung-burung manyar Australia, melayarkan kepaknya mencuri croissant yang lembut rangup daripada keruncingan jariku. Kesibukan manyar Australia yang tegar dan ketegar itu magisnya, tidak pernah menyibukkan lidah hatiku daripada merasai hangat-suam kopi latte itu.

Sumpah.

Inilah cinta paling dalam.

Ketika duniamu masih mampu berhenti sedangkan alam berpusing sedemikian laju. Yang berhenti antara kau dan yang dicintai. Dalam kes ini, antara aku dan kopi. 

Rasa yang mengecurkan hati. 

Tidak tersisa walau sekelumit.

Namun, cinta yang dalam di dalam alam ini hanya setakat aku dan kopi. Atau lebih tepat sebenarnya, tidak ada cinta lain setakat ini yang mampu alam ini beri kepada aku, melainkan cinta aku dan kopi. 

Selain itu, ia adalah palsu. Jujur, palsu. 

Setidak-tidaknya, setakat ini aku telah mencubai itu. Engkau pasti tahu ketika kau dikatakan mabuk cinta, segalanya kau beri tanpa paksa.

Keterpaksaan itu tidak pernah wujud dalam kamus cinta. 

Aku dan kopi itu - misalnya.

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Manfaatnya! :)