Tuesday, March 1, 2016

Kemunafikan Yang Wajar Diraikan - Filem Munafik (2016) Review

Review ringkas awal usai bergegas keluar dari pawagam
"Tak habis-habis sihir. Buat malu bangsa saja"

"Buat malu bangsa ka, buat malu agama (sebenarnya)?"

Saya tidak pernah menonton filem berlatarkan kemunafikan islami sebaik Mengaku Rasul (2008) hasil karya Helfi Kardit dari bioskop seberang. Namun, setelah menonton Munafik (2016) dari Syamsul Yusof Haslam sebentar tadi, ternyata dapatan pengalaman saya ini tercabar. Pembikinan Munafik bukan sekadar menambahkan pengalaman unik dan menarik bagi penontonan filem-filem seram religis namun yang lebih menarik Syamsul ternyata membikin filem dalam genre ini dengan setingkat lebih tinggi berbanding filem-filem tempatan seumpamanya. 

Lihat sahaja seruan suara-suara jin yang memperantarakan Maria (lakonan Nabila yang sangat berkesan) tidak lagi mengutarakan hal-hal biasa seperti - aku suka budak ini - atau - mak dia turunkan aku pada dia - semata-mata, malah Syamsul berani memperkenalkan suatu subjek cerita secara tunggal dan zahir terpisah apabila suara rasukan itu menyeru - jaga-jaga selepas aku, akan datang dari keturunan Iblis yang akan menyesatkan umat Muhammad. Itulah Dajjal! 

Jujurnya, meskipun tidak mengaitkan secara jelas kedatangan Dajjal dalam filem Munafik, namun itulah tujuan Syamsul untuk menghamburkan sepercik kenyataan akan hakikat akhir zaman Dajjal itu bermula dengan lambakan, bondongan dan kerancuan munafik-munafik sama ada sipi-sipi munafik, separuh munafik apatah lagi sepenuhnya munafik. 


Dajjal - makhluk Tuhan dalam bentuk manusia, keturunan bani Adam yang akan menyesatkan insan dengan begitu halus, sehalus watak antagonis yang muncul dengan twist (yang agak tidak terjangka melainkan para penonton filem twist seram tegar yang cakna akan teknik watak antagonis jadi-jadian di awal yang sebenarnya pratagonis di akhir cerita - teknik agak klise tetapi masih tetap berkesan dalam menimbulkan karekter yang twist).

Saya ingin memuji keseimbangan subjek kemunafikan yang diketengahkan Syamsul apabila menjulang Pekin sebagai suara-suara sumbang masyarakat media sosial kita yang seringkali cepat benar menghukum, ramai saja orang agama yang menggunakan agama untuk kepentingan dirinya - sedangkan kita jelas kedudukan Pekin yang sebenarnya tenggelam dalam kemunafikan yang diciptanya sendiri (lantaran terhasut dengan panggilan rasukan Maria).

Menariknya, dalam masa yang sama, Syamsul juga tidak menafikan  ada benarnya suara-suara sumbang itu apabila mengetengahkan sikap watak orang agama yang antagonis yang zahirnya sangat beribadah dan bermasyarakat. Namun, Syamsul tegaskan agak banyak kali sebenarnya - hanya segelintir!

Ya, hanya segelintir orang agama yang menyalahgunakan agama untuk kepentingan dirinya sebagaimana hanya segelintir orang bukan agama yang menyalahkan orang agama untuk menuduh mereka sebagai menyalahkan agama untuk kepentingan diri mereka. Malah, Ustaz Adam sendiri dalam dia memperelokkan pesakit, dia sendiri tenggelam dalam permasalahannya - keraguan demi keraguan yang digunakan modal oleh juak utama iblis dalam cerita ini untuk menariknya terus ke lembah - apa yang diserukannya sebagai - "jadilah engkau syirik dalam Islam!". 

Tuntasnya, siapapun antara kita - baik antara Ustaz Adam, Imam Ali, watak Pekin, Maria, Zati, Zulaikha apatah lagi Pak Usman - tidak terlepas daripada ujian ditarik juak-juak iblis ke lembah kemunafikan - khususnya di akhir zaman. 

Hal ini mengingatkan kita pada peringatan baginda al-Habib ar-Rasul solla Allahu 'alaihi wa aalihi wassalam -

“Bersegeralah beramal 
sebelum datangnya fitnah 
seperti sepenggalan malam 
yang gelap gulita, 
seorang laki-laki 
di waktu pagi 
masih mukmin, dan 
di waktu petang 
telah menjadi kafir, dan 
di waktu petang 
masih beriman, dan 
paginya menjadi kafir, 
ia menjual agamanya 
dengan kesenangan dunia” 

(Riwayat Ahmad - 8493)

Saya boleh maafkan sedikit terencat kesudahan Zati (wah, sudah lama tidak menonton Sabrina Ali di layar perak setelah Khurafat (2011)) juga watak Pekin (dah macam kena rasuk waktu tumbuk mamat tu), tetapi mungkin ini modal Munafik 2 - siapa tahu! Namun, tabik spring adegan bilik mayat Nabila, perghhh memang diva.


Di babak akhir, Ustaz Adam lakonan Syamsul Yusof melutut menginsafi hakikat guliran kejadian yang begitu tragis setelah memperoleh "pencerahan petunjuk" yang membuatkannya tidak lagi menoleh selain bertawakal kepada Allah (akan nasib filem ini?).

Seru Syamsul di akhir, 

Ya Allah Tuhan Yang Maha Hidup lagi Berdiri!

(seakan-akan berbunyi - Sesungguhnya aku telah menyampaikan niat membikin filem ini)

Saya ingin membalasnya, terima kasih, Syamsul! Teruskan berlari tanpa henti mencerahkan kami lagi! Tahniah! Alhamdulillah.

Balaa-syaahidnaa!

*Belajarlah Bahasa Arab, sebab mantera seru iblis tidak disarikatakan (tapi masa rasuk ada pulak sari kata) hehe.

Review Menarik dari di Twitter

1 comment:

  1. Salam. Selesa betul saya baca (walaupun kadangkala tidak setuju) apabila Saudara Zaim ulas tentang mana-mana filem. Nampak jujur dan menyeluruh. :)

    ReplyDelete

Sebarkan Manfaatnya! :)