Wednesday, March 22, 2017

Selamat Hari Puisi : Puisi Atas Neraca Amal

*Catatan sempena Hari Puisi Sedunia, 21 Mac*

Penyusun kata-kata
mencari kata 
dalam kamus.

Penyair sejati
mencari kata 
daripada pengalaman.

Pesanan ringkas melalui twitter Abang Muhammad Lutfi Ishak ini seperti das-das tembakan menembak sekaligus menabrak lubuk ketidaksedaran hati yang penuh daki kemahsyuran jadi-jadian hanya kerana mendapat sedikit perhatian dunia atas puisi-puisi picisan yang pernah dihasilkan. Tuntasnya, pesanan ini mengujarkan bahawa hanya mereka yang mengalami sahaja, layak merakamkan pengalaman itu dengan menggunakan kata-kata. 


Hari ini, di mana semua orang mahu bercakap tentang semua benda memandangkan semua tempat menyediakan ruang dan peluang tidak terbatas untuk bercakap tentang apa-apa sahaja, bila-bila sahaja, di mana-mana jua; kita seringkali terhijab tentang satu persoalan. 

Apa kita fikir apa-apa yang kita ucapkan itu tidak akan ditimbang atas neraca amal sekalipun kita tahu, kita tidak betul-betul mengalami pengalaman sampai ke tahap kita layak bercakap?

Ahli-ahli hikmah pernah mengibaratkan mulut itu seharusnya punya tiga penjaga pintu. Sesuatu yang ingin diucapkan harus dinilai dengan tiga persoalan. 

Apakah sesuatu itu benar?
Apakah sesuatu itu baik?
Apakah sesuatu itu perlu?


Jika ia benar, baik dan perlu; ucapkanlah. Kerana itulah penghujahan balas atas nilaian neraca amal nanti. Jika tidak, tahanlah. Kerana dengan menahan diri daripada bercakap tentang sesuatu yang tidak benar, tidak baik dan tidak perlu adalah satu sunnah tersendiri.


إملاء الخير خير من السكوت
والسكوت خير من إملاء الشر

Berkata baik lebih baik daripada diam
Diam pula lebih baik daripada berkata buruk
(Riwayat al-Baihaqi)

Begitu juga dengan puisi.

Apakah puisi kita benar?
Apakah puisi kita baik?
Apakah puisi kita perlu?

Jika ia benar, baik dan perlu; tintakanlah. Jika tidak, bersedialah dengan sebarang penilaian atas neraca amal. Bukankah puisi juga merupakan sejenis kata-kata yang akan dinilai juga akhirnya?

Soalnya, bagaimana kita tahu sesuatu itu benar, baik dan perlu? 

Tidak lain tidak bukan, dengan melalui denai-denai pengalaman yang pasti. Pengalaman menuntut ilmu secara jelas (bukan ringkas dan tuntas). Pengalaman memahami sesuatu dengan kerangka yang betul dan tepat (bukan biul dan jalannya sekerat-sekerat).

Selaku orang-orang yang dikatakan tidak ketinggalan zaman, sewajarnya kita maklum bahawa berkata-kata tidak mewajibkan kehadiran getaran suara. Kata-kata ialah pengisytiharaan hati melalui apa juga medium termasuk puisi, buku mahupun FB. 

Getaran suara hanyalah salah satu daripada ribuan pengantara. Darihal itu, jika getaran itu sendiri pengantara, bagaimana mungkin getaran bisa menjadi Tuhan. Oh ya, melainkan kalian mempunyai pengertian yang berlainan tentang maksud Tuhan. Justeru, berlainanlah Tuhan kalian dengan Tuhan yang kami sembah. Lantaran Tuhan yang kami sembah dengan penuh pengertian hanyasanya Allah.

Allah yang akan menilai kata-kata itu nanti. 
Allah yang akan menilai puisi-puisi itu nanti. 
Suka atau tidak, hal ini - pasti.

Allahul musta'an 'ala maa yaquulun.
Allahul musta'an 'ala maa yaktubun.
Allahu akbar, sallimnaa fil mahsyar.

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Manfaatnya! :)