Sunday, July 2, 2017

Ungkapan Biasa Makna Luar Biasa Dalam Puisi Tuhanku, Kalau Bukan Oleh T. Alias Taib

Hari ini (Ahad, 2 Julai 2017) Nordin Saad menulis dalam Mingguan Malaysia fasal ungkapan biasa dengan makna luar biasa. Dipetiknya SN Usman Awang, SN Zurinah Hassan dan T. Alias Taib. Ada sedikit ketidakpuashatian kerana penulis tidak menjelaskan dengan terang keluarbiasaan makna puisi-puisi yang dipetik.

Saja-saja tatal gambar-gambar twitter Muhammad Lutfi Ishak, terjumpa sajak T. Alias Taib.

Allahu Allah. Terus rasa sebak. Bahasanya terus, rimanya sejambak. Bila baca-baca semula, baru fahami kenapa hati bergetar menelaahnya.


Beberapa makna luar biasa yang sempat saya tangkap setakat ini :

1. T. Alias ternyata mengikut bentuk firman saat Nabi Allah Ibrahim 'alaihissalam menyembahkan pengaduan kepada Allah Jalla wa 'Alaa sepertimana misal :

ٱلَّذِى خَلَقَنِى فَهُوَ يَہۡدِينِ (٧٨

"Tuhan yang menciptakan daku (dari tiada kepada ada), maka Dia lah yang memimpin dan memberi petunjuk kepadaku;

(Ayat ini selari dengan bait "siapakah yang memimpinku / ketika aku buta")

وَٱلَّذِى هُوَ يُطۡعِمُنِى وَيَسۡقِينِ (٧٩

"Dan Tuhan yang Dia lah jua memberiku makan dan memberi minum,

(Ayat ini selari dengan bait "siapakah memberiku bubur / ketika aku kebulur")

وَإِذَا مَرِضۡتُ فَهُوَ يَشۡفِينِ (٨٠

"Dan apabila aku sakit, maka Dia lah yang menyembuhkan penyakitku;

(Ayat ini selari dengan bait "siapakah yang menyembuhkanku / ketika aku luka" dan "siapakah yang memberiku ubat / ketika aku tenat")

وَٱلَّذِى يُمِيتُنِى ثُمَّ يُحۡيِينِ (٨١

وَٱلَّذِىٓ أَطۡمَعُ أَن يَغۡفِرَ لِى خَطِيٓـَٔتِى يَوۡمَ ٱلدِّينِ (٨٢

"Dan (Dia lah) yang mematikan daku, kemudian Ia menghidupkan daku;

"Dan (Dia lah) yang aku harap-harapkan supaya mengampunkan dosaku pada hari kiamat;"

(Dua ayat ini saya secara peribadi melihatnya sebagai hal khabar sadiq yakni tidak kita ketahui tentang hal hidup selepas mati dan soal dosa-pahala lantas Tuhan mengutuskan pembawa berita besar yakni para Nabi untuk memberitahu seraya mengingatkan lantas ayat ini selari dengan bait "siapakah yang mengingatkanku / ketika aku lupa")

Menariknya, ayat-ayat yang dipetik ini daripada surah as-Syu'ara yakni Para Penyair dari ayat 78 hingga 82.

2. Apabila T. Alias menyebutkan, "siapakah yang memberiku bubur / ketika aku kebulur"; ia memberikan persoalan kenapa bubur? Bukan nasi?

Pertama, bubur lebih dikaitkan dengan perihal orang-orang miskin yang serba daif kekurangan.

Mengapa mereka masak bubur bukan nasi?

Kerana nasi berhajatkan kepada penyediaan lauk lain seperti telur mahupun gulai barulah berasa nasinya. Sebaliknya, bubur ibarat melontar dua burung dengan sebiji batu. Isi nasinya dapat, kuahnya juga dapat dengan air. Lebih cepat kenyang dan ringkas sesuai dengan serba serbi kecompangan hidup seorang yang miskin.

Malah, kalau kita membaca sejarah (contohnya cuba lihat makanan dalam babak awal sewaktu pecatuan makanan semasa perang dalam filem Pan (2015) ialah semata-mata bubur), bubur ialah makanan yang disediakan untuk para mangsa perang.

Maka, imej bubur itu ringkasnya tepat dengan kedaifan, kemiskinan, kesesakan, serba serbi kekurangan yang terzahir.

Darihal itu, imej bubur dalam bait T Alias jika difahami begini amat mendedahkan sisi kedaifan kita sebagai hambaNya!

Allahyarham T. Alias Taib
3. Apabila T Alias membaitkan "siapakah yang memberiku cinta / ketika aku muda", aduh persoalannya, siapakah yang memberikan kita kebolehan mengenal setinggi-tinggi cinta yakni kenalNya pada Allah Taala dan kekasihnya, Rasulullah solla Allahu alaihi wa aalihi wassalam sekalipun kita masih kecil? Masih remaja? Masih awal dewasa? Kita sudah bisa menangis sedar akan keagungan cinta Tuhan dan para kekasihNya - dari sementah-mentah usia hingga sematang-matangnya!

4. Rangkap kedua dalam 6 ungkapan berbeza.

3 ungkapan terawal menzahirkan cara Tuhan menyampaikan hasrat kita secara terus. Mengingatkanku / Menyembuhkanku / Memimpinku.

Sebaliknya, 3 ungkapan terakhir menzahirkan keajaiban Tuhan menyampaikan hasrat kita melalui makhluk sebagai alat. Bubur / Ubat / Cinta.

Demikianlah, kefahaman bagaimana Tuhan "bekerja" dengan penuh misteri, kreatif dan bijaksana. Adakala diberikanNya secara terus, adakala melalui para penciptaanNya. Sesuai dengan tingkat penerimaan kita selaku insan yang punya pelbagai tahap kefahaman dan kesedaran.

Demikian, catatan ringkas tentang beberapa kefahaman tentang puisi ini. Mudahan bermanfaat!

Za'im Yusoff
Isyak, 2 Julai 2017

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Manfaatnya! :)