Tuesday, October 16, 2018

Nokturna dan Cahaya Membutakan

Kumpulan puisi NOKTURNA 
oleh Abdul Karim (Karim Mohd) 
terbitan Kata-Pilar Books 
Rating : 8/10

Saya menyempurnakan pembacaan #Nokturna karya Karim Mohd dalam perjalanan pulang ke Pulau Pinang. Kebetulan, lagu puitis Bila Bulan Berwarna Biru dari Arab & Aidit didendang dengan awal lirik begitu menangkap, Malam Bulan Berendang, Berwarna Biru Di Cermin Kali. Seraya isteri saya bertanyakan apa maksud Bulan Berendang.

Berendang dengan e taling, bukan e pepet (itu rendang ayam crispy!); saya tanyakan isteri, “Selalunya rendang itu dikaitkan dengan apa?” Dijawabnya : “Pokok, pohon, rimbun-rimbun, tempat berteduh, a shelter!” Ya, benarlah itu.

Maka, saya berkongsi Malam Bulan Berendang adalah gambaran seseorang yang begitu menjadikan malam sebagai tempat teduhannya. Di bawah rendangan malam, zahir batinnya diredupkan cahaya bulan dingin sambil membiarkan dirinya bebas meski dirinya tersangkar dalam pusar kegelapan. Dan siapa lagi yang aktif pada Malam Bulan Berendang, kalau bukan makhluk-makhluk nokturna!

Image may contain: one or more people

Nokturna (nocturnal) berbanding diurnal (yang aktif waktu siang) adalah subjek yang mungkin agak asing daripada manusia biasa, namun subjek ini amat akrab dengan para penyair (juga para pengabdi – dalam lagu itu disebut pendita) lantaran kesepian adalah kewujudan paling meriah dalam diri yang bersendiri.

Di sini, Karim memilih menjadi salah seorang daripada makhluk nokturna untuk mengemudi bahtera kepenyairan debutnya, melalui penzahiran subjek sepi dengan sangat baik melalui simbol-simbol yang dekat dengan kita semua.

Di sini saya katakan, apa-apa yang disebutkan Karim dalam Nokturna mempamerkan kekuatannya – dari segi diksinya, dari segi bentuknya seperti mengikuti rapat sosok perjalanan murba kota dalam 17 siri hari-hari tanpa mimpi dan seumpama.

Secara ringkas, Karim berjaya menonjolkan zahir sepi dengan begitu kental. Apa yang Karim tintakan dalam Catatan Malam bahagian 1; itulah yang kita akan ketemukan sebijik demi sebijik – dengan cantik dan baik.

Contohnya, melalui puisi Jendela, Karim memposisikan soal penerimaan diri terhadap subjek luar diri melalui imejan subjek luar itu sebagai kamar.

kita melangkah masuk ke kamar melalui pintu
sentiasa sebagai tetamu

seperti kamar
cahaya, warna dan udara memasuki kita
melalui jendela
seluas cakerawala terbuka

lembut sekali
sampai bisu kita dengan kemesraannya;
kerana mereka masuk sebagai teman.

Andaikan kita berhadapan dengan subjek besar seumpama falsafah atau ideologi sesuatu contohnya, subjek-subjek ini hadir dengan cara yang begitu lurus namun bengkoknya tersembunyi; dengan cara begitu sopan namun kasarnya terhijab.

Kita sangka kita sedang memasukinya namun sebenarnya menurut Karim, subjek itu yang memasuki kita dengan pelbagai cara (cahaya, warna dan udara – ya seperti iklan yang membujuk dan menggoda) dan di akhir, subjek itu mengaku mereka hanya ingin berkawan - namun kita kebisuan (antara keterpanaan sambil mata hati perasan, subjek itu punya agenda ulterior motivenya tersendiri!).

Pengkisahan ini menarik dengan simbol-simbol yang baik – namun ia hanya mempamerkan skeptisme itu tanpa mempertanyakan tentang kedudukan kesimpulan yang wajar diambil. Apakah subjek itu sedari awal memang benar punya agenda? Ataukah soalnya pada “jendela” yang kita buka? Apakah begitu caranya kita menanggapi subjek – lebih serius, begitukah kita menanggapi ilmu?

Dan kesamaran bekal balik setelah pembacaan ini banyak saya ketemui dalam puisi-puisi dalam Nokturna.

Di sinilah saya ingin cuba membezakan kelemahan dengan kekurangan. Kelemahan dalam kepenyairan bagi saya adalah saat penyair cuba menulis tentang sesuatu subjek namun dia tidak beberapa berjaya sebaliknya kekurangan adalah hal yang tidak ada lantas tidak didapati dalam naskhahnya.

Darihal itu, saya secara peribadi, mendapati ada kekurangan pada naskhah ini saat mencari perkembangan makna sepi itu dari segi kepelbagaian makna wacana sepi yang pelbagai mahupun ketiadaan persoalan-persoalan yang benar-benar kuat yang hadir untuk mengganggu pendirian saya, atau perspektif saya tentang maksud sepi misalannya.

Puisi adalah luahan dalaman. Namun ketika ia dilepaskan untuk dirapungkan ke luar, penyambut luahan bukan sekadar berharap luahan-luahan puisi itu sebagai pewakilan dirinya yang sepi sahaja (luahan perasaan yang kemas); malah selaku penyambut luahan, saya juga mencari luahan pemikiran juga yang akan mencambahkan lagi kekuatan puisi-puisi Nokturna yang telah dirangkabentukan dengan cantik oleh Karim.

Karim seorang penyair yang bermula kuat namun masih ada yang kurang. Namun, Karim bermula muda dan saya berdoa agar dia tidak menjadi seperti jarum jam yang membenci waktu seperti dalam puisinya Waktu, sebaliknya waktu mencintainya dengan menuangkan segala ilmu dan hikmah ke dalam bekas bakatnya agar saat bunga api Karim terpercik menyentuh dada langit, dirinya menjadi penyair terbaik - yang pernah kita ada. Saat itu, saya tahu bahawa kematangannya akan menafikan kata-kata John Banville :

"Kami, para penulis sangat malu, 
kami makhluk-makhluk nokturnal. 
Jika dipaksa kami kepada cahaya, 
cahaya itu akan membutakan mata kami semua".

Biar cahaya yang akan membakar Karim nantinya adalah fana yakni wujud tertinggi bagi makhlukNya.

Moga-moga. Aameen.

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Manfaatnya! :)