Monday, June 17, 2013

Tuan Guru Nik Abdul Aziz : Antara Alif Lam Ma'rifah dan Tanwin Nakirah


Al-Fadhil al-Ustaz Ahmad Fadhli Bin Shaari memposkan gambar di atas pada 7 Jun 2013 dengan deskripsi berikut yang akhirnya saya komen untuk berkongsi ilmu lughah sedikit sebanyak.

Kata beliau :

"Lain kali sebut alif lam makrifah dan nakirah agar masyarakat biasa dgn istilah nahu..", kata TGNA kpd saya semasa berselisih di medan ilmu pagi tadi..

Rupa2nya beliau mendengar point terakhir saya tadi ttg hikmah kesusahan. Saya mengambil hujah dari Surah al-Insyirah, "sesungguhnya bersama kepayahan ada kemudahan.." ayat itu diulang dua kali dalam surah tersebut. Kepayahan disebut 'al-'usr' manakala kemudahan disebut 'yusr'. Saya nyatakan tadi kewujudan alif dan lam di kalimah 'al-'usr' menandakan ia kepayahan yang sama dan kemudahan yang berlainan.... ertinya pada kepayahan yang sedikit ada kemudahan yang banyak...

TGNA menegur agar terus dijelaskan istilah nahu (alif lam makrifah dan nakirah), ia lebih mendekatkan masyarakat kpd ilmu bahasa. Demikianlah TGNA, dalam apa jua kesempatan walau sekejap manapun, jika sempat akan ada pandangan dan 'buah kilas'..benarlah kata2 Dato Ahmad Yakob, tuan guru adalah institusi!

Berikut adalah komen saya :

(al-Insyirah إِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ يُسۡرً۬ا (٦

Rugi tak amik peluang ni kongsi sikit apakah itu alif ma'rifah dan isim nakirah.

Ini adalah antara pengajian awal dalam bab isim selepas bab kalam semisal nazam as-Syanqiti li syarh matn al-Jurumiyyah yang menyebut -

فالإسم بحروف الخفض و بالتنوين او
دخول ال يعرف فقف ما قفو

Adapun isim yakni kata nama itu dikenali hanya dengan tiga tanda :

1. Huruf Khafd 
2. Tanwin
3. Alif alim dimasukkan di hadapan

Dalam erti kata lain, kalau nak kenal isim atau kata nama dalam Arab, ada tiga cara yang disebut di atas.

Huruf khafd tu tanya para ustaz lah. Panjang nak hurai.

Adapun tanwin itu seperti fathatain yakni baris dua di atas, kasratain yakni baris dua di bawah dan dhommatain yakni baris dua di depan yang kedudukannya adalah di belakang perkataan. Inilah isim nakirah. Isim nakirah bermaksud sesuatu kata nama itu umum dan tidak diketahui secara spesifik - rawak yakni random. 

Maka dalam hal ni yusran  يُسۡرً۬ا - dieja dengan tanda tanwin fathahtain yakni baris dua di depan yang duduk di belakang perkataan yusran. 

Disebabkan yusran yang bermaksud kemudahan ialah isim nakirah, maka sebab itulah Tuk Guru dan Ustaz sebut ia kata nama yang bermakna rawak dan umum, tidak diketahui - maka tafsiran kemudahan yang punya banyak jalannya tetapi tidak diketahui itu adalah tepat.

Manakala, alif lam ma'rifah adalah alif lam di depan sesebuah kata nama. Kata nama yang menerima alif lam ma'rifah bermaksud sesuatu kata nama itu khusus dan dikenali. 

Memandangkan perkataan al-'usr ٱلۡعُسۡرِ yang bermaksud kesusahan itu menerima alif lam - maka, kesusahan itu adalah dikenali dan kerana ia dalam bentuk tunggal (mufrad) maka ia satu kesusahan yang diketahui.

Sekadar tambahan, satu kata nama itu tidak boleh menerima alif lam di hadapan dan tanwin di belakang sekaligus. Mesti salah satu sahaja. Yang menerima alif lam itulah isim ma'rifah dan yang menerima tanwin itulah isim nakirah.

Dengan memahami konsep nahu (grammar) ini, maka terjemahan semisal dihuraikan oleh TGNA hafizahullahuta'ala dan Ustaz Fadli hafizahullahuta'ala adalah tepat. 

Wallahu'alam

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Manfaatnya! :)