Friday, May 5, 2017

Secuplik Tentang Malam Persembunyian

(Rating Peribadi :10/10)

Dikhabarkan seorang wali Allah, keluar dari rumah sewaktu salju-salju putih mula melayah, ke kiri dan belakangnya. Tiba-tiba, dia pengsan. Sewaktu dirinya sedar, ditanyakan mengapa Tuan sampai boleh pengsan? Balasnya, sungguh aku benar-benar melihat kitab-kitab amalku sedang mengejarku dari kiri dan belakang. 

Begitulah keperihalan mereka yang dianugerahkan pengamatan mata hati yang terang. Hal ini tidak terkecuali dianugerahkan juga kepada para pendendang puisi dengan pengamatan yang begitu menggegarkan hati. Hal inilah antara diketemukan dalam Malam Persembunyian tulisan Faisal Mat Zawi (Kata-Pilar, 2017).

Sajak Kepada Tuhan (20)

Bulan sudah hampir ke purnama
tapi cinta, hai aku di mana

aku seperti dahaga di tengah lautan-Mu
semakin aku minum cinta-Mu
semakin aku dahaga kepada-Mu

ataukah aku seperti ikan di dalamnya
tetaplah hati aku tawar selamanya.

Bangalore, Jun 2015

Benar, rangkap kedua itu rangkap yang acapkali kedengaran misalnya dalam lirik Antara Dua Cinta nukilan Ustaz Pahrol Juoi nyanyian Raihan pada bait - Dunia ibarat air laut / Diminum hanya menambah haus.

Namun, rangkap yang biasa kedengaran ini diapit oleh dua rangkap yang cukup menjerut kekalutan hati, tersentak dengan rentakannya yang ternyata menggenangkan sejumlah keinsafan yang lama membeku. 

Mari bayangkan diri ini di tengah lautan kehidupan. Telah diperkenalkan kepada kita oleh Allah Jalla wa ‘Ala melalui sekalian guru tentang hakikat Muhammadiyyah, yang sinarnya begitu cerlang seperti bulan cemerlang di tengah kegelapan langit yang terentang. 

Bukankah semakin mengenali Baginda al-Habib ar-Rasul solla Allahu ‘alaihi wa aalihi wassalam, semakin mata kita dapat melihat hakikat hebatnya wajah Bulan Baginda itu. 

Sebenarnya Bulan itu sudah sedemikian purnama; namun langit hati kita yang terhijab secara berdikit-dikit terselak dengan tarbiyyah para mursyid hingga pada mata singkat kita terpampang pergerakan bulan dari anak kepada sabitnya, kemudian kepada separa hingga menghampiri purnama. 

Namun, begitulah bolak-balik nafsu, jungkir-mungkir hati insan seringkali membuatkan diri tertanya-tanya – dalam keadaan diri dibentangkan hakikat Muhamadiyyah berkenaan, di manakah diri ini sebenar-benarnya.

Bulan sudah hampir ke purnama
tapi cinta, hai aku di mana


Rangkap kedua perihal harapan, begitu hati mahu menjadi seperti sekalian ahli makrifat di mana semakin mereka mencintaiNya, semakin bertambah kecintaannya; seperti perihal dahaga yang bertambah pada kadar lautan rindu yang menyinggahi kerongkong batini. 

Namun, rangkap ketiga benar-benar sesuatu yang menampar dengan begitu segah dan segar.

ataukah aku seperti ikan di dalamnya
tetaplah hati aku tawar selamanya.

Ya, para ahli hikmah pernah berpesan – jadilah seperti ikan, meski lautan sekelilingnya masin, dirinya tidak masin. Moralnya, berpegang teguhlah pada pendirian agar akar aqidah tidak pernah sesekali berubah. Benar, tiada salah pesanan itu. Namun, Faisal memberikan keterbalikan alegori yang baru. 

Lontar Faisal, bagaimana kalau dikatakan lautan yang diibaratkan sebagai kehidupan itu segala-galanya adalah perantaraan alat kita mengecap rasa enak kecintaan padaNya? 

Bukankah kemasinan itu dalam Ahmad Albab (AR Tompel & P. Ramlee, 1968) menjadi punca amarahnya Mashood pada anaknya, Mastura yang sengaja membiarkan persembahan hidangan hari lahir ayahandanya itu tiada enak lantaran tiada garam diletak. 

Itulah tamsilan nikmatnya cinta Mastura kepada ayahandanya Mashood. Seperti garam dalam makanan. Kemasinan itulah yang menjadikan makanan enak dimakan, sedap dinikmati. 

Begitulah andai difahami kemasinan lautan sebagai keenakan di saat segala-gala dalam kehidupan itu tidak lain tidak bukan semata-mata tanda-tanda kebesaranNya; semata-mata jalan menikmati “masin” cintaNya; lantas mengapa diri kita ini tidak terasa kemasinannya? 

Begitukah tawar diri kita seperti ikan dalam lautan yang tidak terkesan langsung dengan enaknya masin laut? 

Begitukah keras hati kita dalam diri ini sekalipun hidup kita dikelilingi lautan tanda-tanda asbab menuju cintaNya?

ataukah KITA seperti ikan di dalamnya
tetaplah hati KITA tawar selamanya.

Jujur, selepas Dondang Pembukaan tulisan Muhammad Lutfi Ishak, Malam Persembunyian adalah antara kumpulan puisi – sampai kapan pun aku tidak akan pernah letih dan lelah membicarakannya.

Alhamdulillah.

*Dapatkan Malam Persembunyian di reruai Kata-Pilar Books, hanya di Tingkat 4, PWTC bersempena #PBAKL2017

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Manfaatnya! :)