Wednesday, November 30, 2011

Kekicau Pantun : Bilo Abe Kito Berpantunnn


Aidiladha yang lalu, puput-puput bayu yang lembut menderu di pagi itu membangunkan diriku hingga terdengarkan bukan sekadar laungan takbir berdega-dega lagaknya, malah jiwaku terbangun pabila terdengarkan beduk mulus dari Tuhan daripada lantunan kalam-kalam ikhlas daripada ratib Sang Khatib berusia emas di atas mimbar. Ratib Sang Khatib seikhlasnya - 

"Haji itu membuktikan di sisi Islam, tiada nilai padanya bangsa dan warna kulit!"*

Bagi kita selaku orang-orang marhaen tak cukup kain, semestinya ia pernyataan biasa. Namun, Aidiladha yang lalu, puput-puput bayu itu lembut mengusik mengesani jiwa. Tidak lain tidak bukan lantaran keikhlasan ratib Sang Khatib. Maka, terpancullah di sisi Muka Buku, suatu imaginasi manuskrip drama yang asalnya berirama di benak getaran gitar dan sitar jiwa. 

"Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar! Walillahilhamd"
"Kita sebagai Orang Melayu mesti ingat kitalah yang bagi peluang kat bangsa-bangsa lain duduk kat tanah kita! Kalau kita tak bagi, jangan harap depa dapat duduk tempat kita!"
"Syarif, cuba tengok dalam TV tu ramainya orang Melayu"
"Mana ada Mustapha! Semua pakai putih ja! Berjuta orang kat Arafah tu? Takkan hang buta! Mana kenai mana satu Orang Melayu"
"Alhamdulillah! Kita masih celik, Syarif. Celik kita dengan Islam. Alhamdulillah"
"Astaghfirullahal'adzim! Jazakallahukhair, Mustapha sebab hang ingatkan aku!"

Berterusan. Berarusan. Irama di benak getaran gitar dan sitar jiwa tidak terhenti di situ. Sebaliknya, getaran berkenaan terus bergetar mengusik fikiran - tersimpan dalamnya kemas makna mafhum kalam Tuan Guru Datuk Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat Hafizahullah :

"Kalau Islam itu diukur dengan bangsa, Islam itu tak adil. Mana boleh ukur manusia dengan bangsa sebab masa kita lahir, kita tak diberi pilihan nak jadi Melayu ataupun Cina, Orang Putih ataupun India. Tapi sebab barang Islam ini dari langit, dari Tuhan - Tuhan tak ukur manusia dengan bangsa. Tapi Tuhan ukur manusia dengan taqwa. Barang taqwa ini dalam hati. Taqwa ini boleh dipilih. Pilih nak jadi Islam, Islamlah. Pilih nak jadi Kufur, Kufurlah. Barang taqwa inilah Islam! Sebab itu Islam itu adil, sebab Islam tak diukur dengan bangsa! Islam mengukur dengan taqwa!"*

Terhimbau sahaya akan bait-bait ini semula yang akhirnya terangkum tercantum di laman Kekicau. Asalnya sekadar luahan hati, tetapi tidak sahaya sangka, kicauan sahaya, ada juga yang menyahut! Subhanallah :)

Sahaya mengungkap :

Bangau terbang setinggi galah,  
Lihat sayu orang berburu, 
Ramainya orang di Arafah, 
Yang Melayu mananya satu?

Saudara Wan Ahmad Faiz Ibnu Wan Ab'llah Zawawi, Abe kito dari Kelate, Pelajar Universiti Melbourne Tahun Satu - menyahut :

Asalnya datang seluruh dunia, 
Arab Turki Cina Bajau, 
Ku intai cari manalah dia, 
Rupanya bersama gerombolan hijau.

Mulanya, sahaya tak faham warna hijau yang Saudara Wan Ahmad Faiz Ibnu Wan Ab'llah Zawawi maksudkan, lantas sahaya hingar mendetak :

Tolonglah segan menabur fitnah, 
Fitnah terus itu pedih, 
Jangan tuan membuat bidaah, 
Orang wukuf berbaju putih!

Saudara Wan Ahmad Faiz Ibnu Wan Ab'llah Zawawi akhirnya menjelas rentas maksud yang diungkap :

Segan ada malu pun ada, 
Tutup muka wajib sekali, 
Ingatkan tawaf wukuf rupanya, 
Najib dan Rosmah ada sekali.

Barulah sahaya faham akan perihal yang ingin dimaksudkan :) Segerombolan hijau itu mewakili barisan tentera yang mengawal Datuk Seri dan rombongan. 


Pak Cik penjaga segmen-segmen Jambatan Kedua Pulau Pinang sewaktu rehat petang pernah mengungkap :

"Padanlah Najib kena dikawal ketat, kalau tak, malu Arab Saudi kalau ada yang buruk jadi kat dia. Tapi, aku tak nafikan, kalau begitu layanan diberi, tak terasa sangat susah payah buat kerja haji! Itulah yang Najib rugi~"

Begitulah juga perasaan sahaya sedikit sebanyak. Perihal tersalah kicauan di laman kekicau oleh Datuk Seri, sahaya melihat ia sesuatu yang sebaiknya Datuk Seri yang jawab semula. Kalau benar dikatakan selesai haji kerna selesai wukuf - eloklah Datuk Seri sendiri perjelas. Bukan susah nak mengicau dengan menulis :

"Maaf atas salah tafsir. Saya sebenarnya baru habis wukuf"

Tanpa tanda buka kata dan tanpa tanda tutup kata, masih tinggal 83 aksara untuk Datuk Seri tulis di laman Kekicau. Tapi, entah mengapa, bersimpang-siur jadinya sampai bapak-bapak menteri yang kena jawab. Kalau kita bersalah apatah lagi kalau tersalah, mengaku sahajalah. Jangan sampai kita dicop mohor teruk oleh orang-orang Melayu sebagaimana bunyinya pantun :

Di Tanjung Malim awan berkabut, 
Tiada hasil kalau memotong, 
Sedangkan alim ngaku mengikut, 
Tuan yang jahil jelek menyombong!

Moga Allah swt ampunkan kita semua insyaAllah. Moga diterima segala amalan dan ibadat. Kepada yang membaca, jangan ingat ini hanya untuk Datuk Seri - sebaliknya juga untuk setiap daripada kita termasuk sahaya, apabila memegang amanah pangkat rendah mahupun tinggi, ingat-ingatlah :

Kalau kita bersalah apatah lagi kalau tersalah, mengaku sahajalah. 

:)

Adinda Wan Ahmad Faiz Ibnu Wan Ab'llah Zawawi - saya suka pantun anda. Alhamdulillah dan tahniah! :)

*Au kama qolaa :)

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Manfaatnya! :)