Friday, November 18, 2011

Pancung Tuan Malique Segera! [Bahagian Satu - Tafsir Aku Maafkan Kamu]


Salam Hormat Bapak Musoitir,

Aku menulis dengan penuh kesedaran. Mohon Bapak Musoitir berikan perhatian. Jangan sesekali terlepas pandang kerna bahaya datang kini bukan kepalang. Aku memberi ingat kepada Bapak Musoitir, persis Haman memberikan isyarat kepada Raja Fir’aun. Bahawa akan datang suatu sihir yang akan menyihir segala sihir. Sehingga ketumbukan Bapak Musoitir akan dikalahkan oleh sihir itu. Tika saat sihir itu mulai luas pengaruhnya, aku jadi amat-amat khuatir. Khuatir andai Bapak Musoitir akan diusir dari Tanah Selaksa Emas ini.  Bapak Musoitir kena faham. Bila Bapak Musoitir diusir, pasti aku turut sama disiat dibedil!

Oleh itu, aku minta Bapak Musoitir berikan perhatian. Jangan sesekali terlepas pandang bahaya mendatang.


Tuan Bapak Musoitir Terhormat,

Jujur – haramkan sahaja Tuan Malique bersuara. Aku faham Bapak Musoitir tidak faham apa yang Tuan Malique carutkan dan karutkan dalam bait-bait lagu dengan Ayah Jamal. Yang Bapak Musoitir tahu, gelek-gelek, angguk-angguk, geleng-geleng, pusing-pusing dengan anak-anak dara sunti Bapak yang stoknya banyak di pentas-pentas disko, rumah-rumah ibadat hiburan. Memang sedap telinga mendengar, halwa menusuk kalbu, dengan ulangan cantiknya amat. Aku faham, aku mengerti. Kerana aku pun “join” kaki sekali tika Bapak Musoitir rasmikan “launching album” Tuan Malique berkenaan.

Tapi – Bapak Musoitir – tolong, dan tolong berikan perhatian. Jangan sesekali Bapak terlepas pandang bahaya mendatang.

Pancung sahaja Tuan Malique dan Ayah Jamal! Seberapa segera. Atau buang mereka ke Pulau Ular Berbisa Jin Bertendang, biar mereka rasa nikmat azab neraka ciptaan kita. Penjarakan mereka usah bicara! Bab bukti serahkan pada aku. Aku akan arahkan anjing-anjing terlatih kita untuk meletak bom atau dadah ganja biar mereka akan terperangkap lantas kita serbu menangkap.


Kenapa begitu drastik?

Bapak! Oh Bapak! Oh Bapak! Sedarlah! Semua bait-bait indah, rentak-rentak rancak Tuan Malique dan Ayah Jamal itu adalah SIHIR! Sihir yang akan menyihir sihir-sihir kita yang akan buat kita diusir dan aku khususnya dibedil! Ia sedang melarat, Bapak. Ia sedang melarat menusuk setiap jiwa ummat!

Apa? Bapak tidak percaya? Bapak kena faham bahawa asalnya Bapak ini orang yang Bahasa Melayu SRP pun tak lepas, inikan pula Bahasa Melayu darjat PHD. 


Bapak ini, maaf cakap, sebenarnya - bodoh. Ya, bodoh bahlul tolol bangang bengap lembap dan sembap! Sebab itu Bapak hanya lulus UPSR! Tapi, Bapak jangan berkecil hati, Bapak punya satu sifat yang tiada pada orang lain. Jika tidak masakan Bapak mampu duduk di atas singgahsana takhta yang berkilau permata ini. Bezanya Bapak yang bahlul tolol bangang bengap lembap dan sembap dengan yang mungkin lebih pandai cerdik genius dan baik ialah kerana Bapak hakikatnya seorang yang licik! Ya licik dengan maksud pandai memanfaatkan peluang. Tipu-tipu sikit, Bohong-bohong banyak, terus dapat kuasa – siapa menghalang, Bapak lanyak-lanyak sampai jadi tempoyak hingga terburai terkoyak! Itulah kelebihan Bapak. Ha ha ha ha!

Mereka kononnya dikira pandai bila mereka tak beri undi. Konon-konon nampak lebih pandai cerdik genius dan baik bila berkecuali. Tapi mereka buta akan hakikat. Sedangkan Negeri Raksasa Syaitan Amah Rick Carl yang mereka kaji dari siang malam dan petang sudah memberi tunjuk ajar. 


Hakikatnya :
Pemimpin-pemimpin bodoh dihantar ke Rumah Warna Salji 
oleh orang-orang cerdik yang tidak mengundi. 


Ha ha ha ha! Harap dapat PHD berangkai-rangkai, tapi tetap bodoh bahlul tolol bangang bengap lembap dan sembap! Kononnya dengan berkecuali akan membersihkan sistem tetapi tindakan itu hanyalah ibarat memukul lalat dengan tukul di hidung!


Tuan Bapak Musoitir Termulia,

Aku akan tulis sedikit demi sedikit. Sebab banyak lagi harta karun khazanah darat laut tanah dan air kena diurus. Jadi tulisan ini aku akan tulis sedikit demi sedikit untuk ingatkan Bapak. 


Aku mulakan dengan bait-bait sihir utama yang asyik diulang-ulang. Setan punya Tuan Malique, dia dah tiru cara kita buat propaganda! Kalau kepalsuan yang diulang-ulang pun akhirnya akan menjadi kebenaran, inikan pula kebenaran yang ditelanjangkan! Setan punya Tuan Malique, dia ulang-ulang bait itu dalam sihir mantera yang menjadi siulan anak-anak rempit kita saat ini :

Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak

Bapak! Inilah mantera utama sakti pelaris tangkal yang akan menjadi ulangan kebangkitan ummat persis "Remember! Remember! Remember! dalam V for Vendetta!" kalau Bapak masih berdegil tak mahu pancung Tuan Malique dan Ayah Jamal.

Hakikatnya – bait ini akan membunuh kita dari belakang sebab ia jelas terbentang mengata kita secara terbuka tetapi tersirat meski tersurat! 


Dia nak kata kita ini kuat melalak tapi lalakan kita itu palsu, tipu lagi mengarut! Cakap dega-dega kuat-kuat deras-deras dalam Dewan Parlimen, Dewan Senat, Balai Raya, Rumah Terbuka & Sekolah Tadika tapi ide-ide kita itu itu busuk, luput tarikh, terkebelakang, usang, kotor, gelap, gelap dan gelap.


Bapak Musoitir Pemimpin Sepanjang Hayat Kami,

Aku tahu Bapak haram tak baca al-Qur’an. Tapi Bapak jangan risau, aku ini jurusan Al-Azhar Tahap Mustawa 'Ulya! Aku tahu semua benda di dalamnya untuk Bapak guna pakai. Bukankah al-Qur’an itu untuk diguna pakai. Kan musuh-musuh takhta Bapak asyik ulang al-Qur’an panduan hidup untuk diguna pakai?

Jujur, aku rasa Tuan Malique ini ahli al-Qur’an. Ini semua sebab Tuan Maliqque walau tak sepandai aku tetapi ada kemungkinan secara rahsia-rahsia "sirr wal hazar"; dia menuntut ilmu daripada musuh-musuh takhta Bapak di pondok-pondok ceruk di kampong busuk mereka. Bapak kena ingat, musuh-musuh kita itu rakan sepengajian ku di Al-Azhar. Mereka itu pintar agama belaka. Mungkin dari tempat pesantren itulah terilham bait-bait teratak di hujung kampung.


Dalam al-Qur’an, Allah swt sebut dalam surah ke-2 ayat 257 – perihal orang-orang jahat macam kita, [alah mengaku sahajalah kita jahat – cuma pandai makan, pandai simpan!] – dikeluarkan daripada AN-NUR berpindah ke AZ-ZULUMAAT. 


Bapak Musoitir rasanya boleh bezakan antara benda yang banyak dengan benda yang tunggal, kan? Banyak itu banyak, tunggal itu satu – maka banyak itu lebih daripada satu. Tapi sebab al-Qur’an diturunkan dalam Bahasa Arab, maka dalam Bahasa Arab ada perihal deduaan pada kata nama. Maka, banyak itu - disisi Bahasa Arab ialah lebih daripada satu dan dua. Bapak Musoitir, ada faham?

Bagus! Kalau Bapak faham. Aku teruskan. An-Nur itu maksudnya Cahaya. Sebab ada “alif lam” pada An-Nur, maka ia bermaksud Satu Cahaya yang diketahui dan dimengerti. Satu Cahaya yang diketahui dan dimengerti ini ialah cahaya Islam. Benda-benda benar pada sisi Islam itu bercahaya. Cahayanya bersinar menerangi alam.

Ironinya, apa yang bertentang dengan An-Nur itu adalah Az-Zulumaat yang maksudnya Kegelapan-Kegelapan. Sebab ada “alif lam” pada Az-Zulumaat, maka ia bermaksud bukan Satu Kegelapan tetapi Banyak Kegelapan yang diketahui dan dimengerti. 


Kegelapan-kegelapan ini boleh dimengertikan dengan dua maksud. Pertama – kegelapan-kegelapan yang banyak jenis. Kedua – kegelapan-kegelapan yang berlapis-lapis.

Contoh kegelapan-kegelapan yang banyak jenis ialah di sisi Tuhan, tiada beza antara Paderi Kafir dengan Pencuri Kafir. Mungkin di sisi manusia, Paderi Kafir itu baik tetapi disebabkan dia menolak kebenaran setelah dibentang, segala amalan baiknya akan dibayar tunai oleh Tuhan dan untuk akhiratnya – semua itu terbatal dan terhapus seperti debu-debu yang terbang seperti mukus menikus keluar sebagai sampah darinya hidung – tidak disimpan tetapi dikesampingkan.

Manakala,  contoh kegelapan-kegelapan yang berlapis-lapis ialah kegelapan yang sama diulang-ulang tiada henti sehingga hati pun keras dan mati dan tidak berasa bersalah lagi - malah menganggap yang jahat itu suci, yang suci itu keji.

Maka – perihal dalam kampong ada teratak, dalam teratak ada cermin kopak, bawah cermin kopak ada kotak, dalam kotak ada tempurung, dalam tempurung ada katak, katak itu pulak kerjanya melalak – sungguh tidak syak lagi bahawa sesungguhnya Tuan Malique nak maksudkan bahawa barisan kita semua ini mewakili kegelapan yang berlapis-lapis disebabkan kegelapan-kegelapan yang banyak jenis atas segala perbuatan jahat yang kita buat. Nepotisme, rasuah, kaki perempuan, kaki judi, kaki tolak hudud, kaki penjara tak bicara, kaki botol, kaki tipu, kaki mengampu, kaki mengumpat, kaki mencarut, kaki hasad, kaki dengki, kaki iri hati – dan banyak lagi senarai tak tersenaraikan. 

Takut? Jangan takut Bapak Musoitir! Semua ini dengan izin Tuhan akan terhapus dengan bertaubat jerrr. Tunggulah bila dah makin tua – kita bertaubat la. Jangan bimbang. Yang penting sekarang – Tuan Malique harus dicantas pancung dengan segera! Itu taubat belakang cerita!

Ya segera! Tiada tunda!

Baiklah. Aku berhenti dahulu setakat ini. Takut Bapak Musoitir nanti melimpah-limpah sangat hujah diberi – takut tak terbuat pulak nanti. Apapun, kalau Bapak Musoitir masih tak faham – cukuplah Bapak ikut dan patuh pada segala saranan dan nasihat baik aku. Apatah lagi aku yang paling pandai sebab dapat Mustawa Ulya dari Al-Azhar, sedangkan Bapak Musoitir asalnya Bahasa Melayu SRP pun tak lepas.

Cepat tangkap Tuan Malique dan Tuan Jamal!

Sekarang! Segera! Tiada tunda!

Yang kali ini benar dan tiada lain melainkan benar,
Khidmat Tiada Henti,
Ketua Segala Juak Kerajaan Tanah Selaksa Emas


Nota Kaki : Syaitanlah paling berilmu tentang Tuhan sebab itu Tuhan nilai dengan amal bukan ilmu. Cumanya, amal hanya diterima dengan ilmu yang benar. (^^)


Lari ke Punjab mengikut arus,
Arus melengkok di Sungai Gangga,
Melayu menjawab tidaknya terus,
Jawabnya bengkok tersirat makna.
(=

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Manfaatnya! :)