Monday, March 3, 2014

Ulasan Filem : Snowpiercer (2014) - Weltanschauung Kewujudan & Keniskalaan

“Know your place. 
I am the hat. And you are the shoe. 
Hat is at the head. And shoe is at the toe. 
My place is in the front. And you are at the tail.” 

(Minister Mason by Tilda Swinton)*

*tiru gaya penulisan Abg Fadz jap. Hihi.


Aku benar-benar rindu untuk kembali ke zaman hari-hari naik keretapi jenis LRT dari pejabat ke rumah. Pertemuan dengan banyak watak, dari yang hidup (wujud) dari yang tidak hidup (niskala) benar-benar berlari antara mengujakan dan menginsafkan. Bosan menjadi niskala, makna pula bergentayangan nyata.

Kewujudan dan keniskalaan itu pula berputar antara bergerak dan pegun. Ketika LRT berhenti, aku bergerak. Ketika aku pegun sambil bergayut pada ampaian yang seringkali cuma jari tersangkut, LRT pula bergerak.

Sampai satu saat, LRT berhenti lantas memuntahkan isi-isi insan yang bergerak - mengalir keluar, kejar-mengejar ke sanggar kemodenan masing-masing. Usai remang petang, semua kembali ke sarang bersangkar batu bata. Itupun belum tentu dapat menjamah juadah yang hanya disuap sebulan sekali oleh garuda yang menyeringai.

LRT yang pegun, insan yang bergerak; insan yang pegun dan LRT yang bergerak adalah sebuah plot dan syot normal dalam penggambaran hidup tamadun urban baik di Perancis (dengan TGV-nya), di Korea (dengan KTX-nya) mahupun di Amerika (dengan MTA Subway-nya).

Namun, Jacques Lob, pengarang asal cerita komik Le Transperceneige melihat lebih  jauh daripada itu.

Baginya, kewujudan dan keniskalaan dalam bentuk pegun dan bergerak di dalam lokomotif urban ini telah merembeskan seribu satu renungan ilham yang mengalir dalam salur pembuluh darah kritisnya yang kemudian tertumpah ke tangan pengarahan anak-anak moden Perancis, Korea dan Amerika Syarikat hingga lahir filem Snowpiercer (2014) bagi menyentak bentak hakikat kemanusiaan, mengherdik ejek naik turun kemajuan insan, menyentap senyap atas bawah strata sosial manusia yang alpa - bergerak dari niskala ke wujud ke niskala dan kemudian ke wujud semula.


CERITANYA

Dunia dalam Snowpiercer terbahagi kepada dua. 

Dalam lokomotif milik Mr Wilford yang hidup dengan strata rancu. 

Luar lokomotif yang beku mati dilitupi salju. 

“All dead”, ujar Gilliam dimainkan John Hurt. 

Lokomotif Mr Wilford itu sebagaimana lokomotif biasa, memanjang seperti ular menjalar. Bermula dengan gerabak paling belakang (the tail) yang dihuni golongan murba lagi marhaen yang dicanangkan begitu bertuah kerna diselamatkan daripada petaka di luar sana tanpa perlu membayar sebarang harga. 

Di gerabak yang terkehadapan yang tidak diketahui jumlahnya pula dihuni mereka yang membayar harga yang mahal, penumpang kelas pertama.

Golongan paling belakang itu dilayan semacam pelarian perang – ada askar yang memeriksa dengan “senapang tidak berguna”, ada menteri (Minister Mason) yang mengindoktrinisasi bahawa tanpa “Tuhan” Wilson, kita semua sudah jadi mayat beku sejak 17 tahun yang lalu.


Namun, kata-kata tonik ini tidak berjaya meracuni majoriti golongan murba dikepalai Curtis Everett dimainkan Chris Evans, dinasihati Gilliam, ditopangi Edgar (Jamie Bell, oh aku sukanya!) untuk meneruskan revolusi bagi mendapatkan gerabak terkehadapan bersama Tanya, Egg-head, Grey dan angkatan soldadu kaum gelandangan itu. 

Mereka protes kerana kisah silam yang kejam (dinaratif dengan indah tanpa imejan di selekoh ¾ cerita, sekuat monolog watak Ryan Stone dalam Gravity (2013)), di samping blok protein yang dijamah saban hari, keadaan yang sempit sekohong longkang yang mereka hadap, hirup dan hidup.

Mereka nekad mahu berjuang untuk bergerak ke gerabak hadapan berdepan dengan Mr Wilford. Dengan mengawal enjin suci dan gerabak air, mereka yakin kuasa tawar-menawar bisa menawarkan kehidupan yang lebih baik di dalam lokomotif itu.

Rancangan yang indah. Namun langit tidak selalu cerah. Kejutan demi kejutan berlaku dalam penggembaraan mereka ini hingga membuatkan kita teringat pada teori Alfred Hitchcock.

Alfred Hitchcock, seorang direktor termahsyur dengan karya suspen dan thriller-nya pernah mengemukakan teori perbezaan “suspen” dan “surprise”.

Dalam filem Non-Stop (2014), teknik suspen digunakan begitu konsisten di mana kita tahu bahawa ada orang yang akan mati dalam masa 20 minit, tetapi tidak tahu siapa dan bagaimana. Kita juga tahu bom itu akan meletup dalam 30 minit, tetapi tidak tahu bagaimana nasib para penumpang kapal terbang berkenaan. Kita turut tahu bahawa suspek penjenayah ada dalam kalangan 150 orang penumpang itu tetapi kita tidak pasti siapakah gerangannya.

Sebaliknya surprise ialah teknik di mana kita tidak diberikan petanda langsung, tiba-tiba ia berlaku.

Terjadi tanpa diduga.

Berlaku tanpa disangka.

Inilah teknik yang dimanfaatkan oleh Snowpiercer (2014) dalam melatari gerabak demi gerabak yang dilalui oleh Curtis Everett dan rakan-rakannya hingga sampai ke gerabak terkehadapan yang menelanjangkan hakikat segala-galanya.

Apakah yang diketemukan oleh Curtis?

Indah. Tempelakan yang indah. Kemarahan yang dicairkan oleh penjelasan yang membuatkan Curtis sendiri “flabbergasted”. 

Inilah yang membuatkan para penonton seronok dan segar membaca subteksnya sehingga dapat mencapai maqam zauq “mind-blowing”, di akhir penceritaan.

INTREPRETASINYA

Filem ini filem lambang. Setiap watak ialah lambang. Setiap prop ialah petanda. Setiap ayat dalam skrip ketika pegun mahupun bergerak, mahupun bahasa tubuh watak-watak berbicara dengan lancar dan segar. Tulisan ini sudah semestinya tidak mampu menghuraikan segala apa yang dinikmati, cukup beberapa tafsiran yang bisa dikongsi di sini.

Bagi aku, cerita ini jelas, sebagaimana dipersetujui Dudek, teman sinemaku – filem ini mengangkat kritikan terhadap kewujudan dan keniskalaan. Sebagaimana wujud dan niskala antara pegun dan bergerak dalam lokomotif urban yang dibicarakan di awal tulisan tadi. 

Kewujudan ini menatijahkan bagaimana manusia bergerak bersendiri kemudian berkumpul, berkomuniti membentuk perjuangan dalam kerangka sistem antara tahu dan jahil. 

Jujur, bagi mereka yang sukar memahami kancah sosialisme dan kapitalisme, filem ini dengan genius meringkaskan apa yang cuba disampaikan oleh tokoh-tokoh falsafah dalam kedua-dua aliran pemikiran ini berkenaan weltanschauung yang melatari kewujudan kehidupan itu sendiri.

Bagiku, salju beku di luar lokomotif itu seakan memberitahu – baiklah, mari kita bicara apa yang terjadi kini (alam dunia); bekukan (hentikan) sebentar persoalan alam sebelum kita wujud (alam roh) dan alam selepas kewujudan (alam akhirat); kita anggap perbincangan itu nihil lagi niskala. Mari nikmati penggembaraan dalam lokomotif ini (realiti alam dunia).


Namun, ini tidak dipersetujui watak Namgoong Minsu lakonan Kang-ho Song yang diangkat Gilliam sebagai “our fate is on this guy”. Aura messiah, prophet, rasul – bukan? 

Dia beriman pada tanda-tanda alam berdasarkan pemerhatian (rujuk timbunan salji kapal terbangnya) dan pengetahuan (rujuk ajaran kenal beza salji oleh wanita pencuci kelas hadapan yang menjadi sebahagian daripada the Frozen Seven). 

Dia mahu kehadapan bukan untuk menghapuskan Mr Wilford bagi mengambil alih lokomotif, kerana dia tahu, destinasi itu adalah satu penipuan. 

Dia mahu keluar dari lokomotif itu menuju ke kewujudan yang sebenar – di luar lokomotif; yang akhirnya berjaya ditemui anaknya, Timmy dan beruang putih yang ditafsirkan Dudek sebagai “masih ada yang mampu hidup di luar, sebenarnya”. 

Namun sayang, saranan Namgoong diketepikan Curtis sehinggalah Curtis sedar bahawa Namgoong benar di saat Wilford membuka hijab kebenaran di penghujung cerita - ketika rasa berseorangan dan bersendirian itu menghenyak hubungan vertikal Curtis dengan hakikat kewujudan spiritual yang sebenar.

Metafora Namgoong yang cuba menyatakan “kita sebenarnya diciptakan untuk wujud di luar lokomotif bukan di dalam lokomotif ini, Curtis”, mengingatkanku kepada kalam hebat al-‘Allamah Habib Umar Ben Hafidz hafizahullahuta’ala yang menyebutkan :

“Kalau kita diciptakan untuk dunia, mengapa kita perlu mati?”

STRATA MASYARAKAT DUNIA


Gerabak demi gerabak kalau kita perhati seumpama penggembaraan dari satu strata masyarakat dunia ke satu strata yang lain. 

Daripada gerabak terkebelakang yang melambangkan tingkat paling bawah di negara dunia ketiga (slump, setinggan – rujuk Slumdog Millionaire (2008), Alangkah Lucunya Negeri Ini (2010)); melata ke gerabak sistem pemakanan dan nutrisi dalam masyarakat berkenaan (ini kritik Genetic Modified Food dan segala teori konspirasi penjajahan negara maju yang menjadikan mereka tikus putih dalam makmal), masuk pula ke gerabak wilayah perang, kemudian gerabak stesyen air (kritik krisis peperangan yang berpunca daripada perebutan sumber; air, minyak, tanah etc) kemudian menerjah ke ruang gerabak pendidikan yang merupakan indoktrinisasi yang dirancang secara terancang – tonik (meminjam kata-kata Minister Mason). 

Kemudian, mereka meneruskan kembara, menerobos gerabak gedung makmal penyelidikan (ini sudah masuk ke daerah negara membangun pada teori pemindahan teknologi dan kepakaran), gerabak konservasi khazanah lautan dan secara pantas ke wilayah gerabak kelab hedonisme (ini sudah masuk ke daerah negara maju); sambil diselangi gerabak sistem teknologi yang beroperasi sebelum sampai ke kemuncak kepala lokomotif pemerintahan – gerabak "Tuan Presiden di Rumah Putih", Mr Wilford.

Filem ini secara ringkas mengkritik empat bahagian asas kehidupan bermasyarakat; PEST – Politik, Ekonomi, Sosial dan Teknologi. 

Namun yang paling menarik ialah cara agama, kepercayaan dan spiritual dinatijahkan. Di saat filem ini mendedahkan realiti struktur strata masyarakat dunia, mengapa seakan elemen spiritual ditinggalkan?

Pasca tontonan, kami berdua tertanya-tanya, di manakah gerabak gereja, biara, kuil, synagogue, masjid dan seumpamanya?


Tercipta dari tanya itu, jawapan terbit muncul. 

Ia wujud dalam gerak geri soldadu yang dipimpin Minister Mason. Ia wujud pada semangat Gilliam selaku guru kepada kaum gelandangan itu. 

Sutradara filem ini seakan memberitahu kita bahawa kepercayaan dan keimanan itu adalah dalam bentuk perbuatan yang digerakkan oleh kenekadan hati, terzahir melalui kata-kata yang menjadi senjata melemahkan musuh, menguatkan diri – tidak bergantung kepada jenama agama semata-mata.

Antara lain yang sangat menarik juga, kritik kepada nasib seniman. Lihatlah betapa peri pentingnya sasterawan (dalam persuratan mahupun seni catan) meskipun kewujudannya dalam strata masyarakat seakan sebagai eceran, namun kepentingannya - di saat langit hati gugur selain menjadi perakam sejarah yang bergelodak, bersimpang-siur hancur - amat signifikan dalam bentuk yang begitu sinikal sekali. Rujuk watak Painter lakonan Clark Middleton yang wow dalam filem ini.

Ini sebahagian daripada apa yang sempat dikongsi perihal karya hebat ini, sehebat subteks Life of Pi (2012) yang menaratifkan perjalanan sinema dunia. 

Malah, tidak lewah jika dikatakan, temanya lebih hebat daripada itu. 

Snowpiercer menghuraikan yang wujud dari niskala, yang niskala menuju yang wujud; perjalanan kehidupan insan yang kompleks dan penuh - surprise!

9.5/10 – semestinya. :)

TGV KLCC - 5.10 pm, Ahad 2 Mac 2014.

7 comments:

  1. Mendalam review ni. Terima kasih atas ulasan ni bro. ;)

    Teringat pulak satu lagi movie yang bagi saya sangat menarik, artistik & poetic: Castaway On The Moon (2009)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah! Terima kasih atas cadangan saudara. Kalau ada rezeki, saya mampir menonton.

      Itulah - filem ini memang mind-blowing. Bergerak penuh sedar atas teks dan dalam subteks.

      Puas!

      Delete
    2. Bagi saya lah, korean direktor sangat kreatif dalam usaha menyesuaikan & mengimbangkan antara sesuatu message & 'subtlety' dalam movie.

      Cubalah tengok Castaway On The Moon. Walaupun movie itu sangat berbeza genrenya dari Snowpiercer, bagi saya ia juga sebuah movie yg artistik & penuh dengan message. Terima kasih atas ulasan movie tu ;)

      Delete
  2. Replies
    1. Rasa terharu and be pleasured when Ibnu Hanaffi hafizahullahuta'ala visited and commendably commented. Thanks jzkyr :)

      Delete
  3. Filem yang mantap, review juga sangat membantu dalam memberi kefahaman. Thumb up.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga bermanfaat buat Abe :) Doakan aku thabat dan ikhlas. Terima kasih.

      Delete

Sebarkan Manfaatnya! :)