Thursday, May 10, 2012

Isu Adil Dalam Bersih 3.0


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Kita adalah pemain bola dalam suatu bentuk perlawanan yang tidak adil tetapi kita kena main bola, sebab semakin banyak gol disumbat, semakin banyak duit kita boleh dapat, untuk menyelamatkan mereka di hospital yang sedang sakit tenat.

Bentuk perlawanan tidak adil itu adalah seperti referee berat sebelah, dataran pihak lawan lebih tinggi daripada kita - jadi mereka lebih senang nak sumbat gol berbanding kita yang kena tendang lebih tinggi sebab dataran kita lebih rendah - dan pelbagai kezaliman lagi yang tidak dapat dihuraikan di ruang terbatas ini.

Dengan perlawanan sebegini, kita tetap mampu sumbat gol walaupun kalah. Katakan kita kalah 4 - 11.

Takkanlah kita nak tunggu kita kalah sampai 0 - 15, baru kita nak desak perubahan bentuk perlawanan?

Tetapi main tetap main - kerana itulah satu-satunya jalan terbaik untuk mendapatkan duit, menyelamatkan mereka di hospital yang sedang sakit, berbanding mengangkat pedang sembelih seorang-seorang pemain pihak lawan dan mencuri duit dari pihak penganjur, untuk selamatkan mereka yang makin kaku terbujur.



Sekarang kita boleh faham logiknya kenapa pihak ditindas selama ini menyatakan - Kalau perlawanan ini adil sebagaimana selayaknya, kita dah skor lebih banyak dan menang seluruh perlawanan.

Dan sekarang juga kita boleh faham betapa dangkalnya hujah pihak yang selalu disebelahkan selama ini yang menyatakan - kalau sistem kita tak adil, kenapa mereka boleh skor 4 gol? Kenapa mereka terus sertai perlawanan? :)

Alhamdulillah :)

Wallahu'alam

Kawan saya ada berseloroh, 
"Bezanya.. team kita ada 'ronaldo' ,'messi' 'zidane' dan lain-lain yang hebat..itu yg still boleh score..hehe" :)

سبحان الله وبحمده، سبحان الله العظيم

سبحان الله والحمدلله ولا إله إلا الله والله أكبر

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه اجمعين وسلم

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Manfaatnya! :)