Tuesday, March 14, 2017

Ulasan/Review Filem : Adiwiraku (2017) - Raw That Is Pure!

Abioso dalam MLM minggu lepas ada mengemukakan punchline yang menarik,

"Sekarang, cikgu mahu beri kamu semua ujian"
"Cikgu, tidak cukupkah ujian kehidupan yang kami hadapi"

Cia cia cia. 

Dalam Adiwiraku, ia bukan sebuah jenaka. Adiwiraku (2017) ialah perwakilan kisah-kisah ujian benar kelompok sederhana rendah terbanyak yang menghuni kawasan-kawasan separa bandar dan luar bandar negara kita Malaysia tercinta. Yang terkesan bagi Adiwiraku dari lensa saya, tidak lain tidak bukan - diri filem itu yang raw that is pure.

Dari segi pembikinannya, mungkin kita mahukan Laskar Pelangi (2008) atau Entre Les Murs (2008) versi lokal mahupun sekali lagi, Baginda (1997); namun Adiwiraku (2017) seperti juga kedudukan pasukan choral speaking SMK Pinang Tunggal dalam naskhah ini, bukan mahu menjadi filem yang terbagus dan dirujuk sepanjang zaman; namun cukuplah premis ini sejujur-jujurnya mahu bercerita tentang kisah anak-anak yang tidak pernah mendapat tempat dalam masyarakat, malah tempat dalam diri mereka sendiri yang dipalit dengan seribu kegugupan dan rasa rendah diri yang tak bertepi. Wajah tidak dapat menipu, dan saya menyaksikan hal itu terpencar begitu benar pada ranah wajah Aliya dan khususnya, Kemboja. Gadis-gadis sunti desa yang gementar menyembunyikan getar rahsia ketabahan di balik kerudung putih mereka yang malu, segan dan sendu. 

Malah, Cikgu Cheryl yang pada asalnya mahukan semua pelajarnya mencintai buku seperti dirinya, akhirnya berhadapan dengan hakikat realiti, "menurunkan sasarannya" - ia sudahpun satu kejayaan besar andai para pelajarnya itu dapat lulus dalam peperiksaan. Malah, asalkan para pelajarnya akhirnya dapat bersekolah. Baginya, ini sudahpun merupakan suatu pengisytiharan perang terhadap sistem pendidikan yang telah dikritiknya sejak begitu lama sebelum-sebelum itu. 

Adiwiraku menonjolkan sisi-sisi penting fungsi kegiatan Ko-Kurikulum. Ko-Kurikulum bukan terlalu murah fungsinya, hanya sekadar mengisi tempat-tempat kosong dalam resume seseorang (berapa banyak calon-calon temuduga menulis bagai Adiwira; rupa-rupanya ia sekadar hiperbola); namun yang termahal ialah bagaimana ko-kurikulum sebagai medan realiti untuk menguji sekaligus menyuntik pengalaman tentang pengorbanan, kebertanggungjawaban, usaha mandiri secara berpasukan dan bagaimana kegiatan dan aktiviti berkenaan baik dalam seni mahupun sukan akan memerah bukan sekadar keringat malah nilai keperibadian yang unggul, lagi luhur dan betul dalam diri seseorang. 

Ya, kemenangan ialah soal rezeki. Kegemilangan ialah soal usaha berterusan, bukan berhenti sekerat jalan. Dan benar, sakit itu sementara, kegemilangan itu selamanya.


Cikgu Cheryl Ann Fernando (lakonan cemerlang Sangeeta Krishnasamy), sosok demokratik yang begitu empatik amat konsisten mahukan para pelajarnya belajar membuat pilihan yang betul (sekalipun boleh sahaja diwajibkan ada wakil dari setiap kelas menyertai pasukan choral-speaking itu!); baik pada sisi Kemboja untuk memilih antara pelajaran dengan menyara keluarga; mahupun pada sisi Ajwad memilih antara ego diri dengan melengkapkan pasukan yang tempang. 

Hal seumpama inilah mengempangkan genangan kolam air mata dan sebakan di dada kita saat mengenangkan peranan sesosok guru bukan terhad pada waktu bilik darjah; malah sekali seorang itu menjadi guru, seluruh saat sepanjang hayat perguruannya itu ialah sebuah ibadat yang mustahil berhenti. Ya, persis malaikat yang mustahil berhenti beribadat. Malah, dalam naskhah Adiwiraku ini gurunya ialah tokoh pembebasan yang membebaskan anak-anak muridnya dari belenggu masalah dalam diri mahupun nasib kehidupan luar yang sentiasa mengelar perjalanan pendidikan mereka yang mencabar. 


Terdapat babak-babak yang indah lagi menggugah. Misalnya, adegan tin biskut Kemboja ternyata menepati prinsip "Show, Don't Tell". Dalam KIL! contohnya perubahan pakaian pelakon juga bercerita. Malah, dalam Bunohan dikatakan naik turun suara juga mempunyai naratif tersendiri. Dalam #Adiwiraku adegan tin biskut Kemboja menceritakan perspektif Kemboja sendiri. 

Perhatikan, apabila Kemboja pada pagi-pagi sewaktu awal Subuh (kan Ayah dia baru selesai solat Subuh?), Kemboja mendapati biskut dalam tin tinggal sekeping sahaja sebelum dia hendak keluar ke sekolah. Sebaliknya, apabila adegan dia "berhujah" dengan Teacher Cheryl di stesyen minyak, tin-tin biskut di belakangnya penuh dan pelbagai. Ini menggambarkan perspektif Kemboja; kalau pergi sekolah, tin biskut kering (rezeki hampir tiada) tetapi kalau pergi bekerja, tin biskut penuh (rezeki banyak)! Jadi, tidakkah kita faham gelodak dilema dalam fikiran anak-anak terdesak seperti Kemboja?

Adegan sebeginilah mungkin antara jawapan kenapa dada kita senantiasa sebak menonton kerana jiwa separuh sedar kita memahami hal ini sebelum akal dapat menafsirkannya; kejujuran adegan ini terus menusuk hati!


Menikmati Adiwiraku umpama mencicip jus limau hasil perahan sendiri; ya - ada rasa pahit dan masamnya, tetapi tetap melegakan dan menyegarkan kerana kita tahu perahan itu mentah juga jujur lantaran diperah dari kudrat kita sendiri; raw that is pure. Hanya yang melalui sesuatu jalan, layak menceritakan perihal keadaan. Para pelakonnya mungkin amatur, tetapi antara paling jujur pernah sinema tempatan saksikan (lebih 90 peratus merupakan pelajar sebenar dari cerita asal tersebut dan hanya dua bulan diperlukan untuk penggambaran).

Sebagaimana epitome penyajak lagenda, T Alias Taib dalam Seberkas Kunci (1985), “kerana penulis tak berbakat/mudah mendapat tempat/di hati pembaca/yang tak tau membaca/" begitulah ingin saya katakan, "naskah yang jujur/hanya perlukan pelakon amatur/untuk menghidupkannya".

Adiwiraku - suatu apresiasi pendidikan yang wajar diraikan dan tontonlah, usah tunggu-tunggu!

8/10


*Filem Adiwiraku ini sudah melayakkan diri ke peringkat separuh akhir di Equality International Film Festival dan juga merupakan finalis Phoenix Film Festival Melbourne 2017.

**A must-read interview : https://cilisos.my/these-kampung-students-won-an-english-competition-now-theyre-stars-in-their-own-movie/

***Juga : http://www.rojakdaily.com/lifestyle/article/1977/kisah-benar-35-pelajar-sekolah-kampung-tunjang-filem-adiwiraku

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Manfaatnya! :)