Ya,
Datuk Seri Aliff Syukri memang patut buat filem….. yang macam R. Balki buat
terhadap "Badang" India yang diangkatnya dengan cemerlang menerusi PADMAN (2018). Mengapa? Baca sampai habis.
Tanpa
perlu naratif pengenalan, cukup dengan lagu Aaj Se Teri menjadi ganti tukang
pencanang cerita, kita tahu sebab-musabab Lakshmikant Chauhan (sekaligus Padman
wujud) kerana kasihnya yang terlalu kepada surinya, Gayatri Chauhan. Lakshmi
kasihan akan Gayatri yang terpaksa menyendiri dikaurantin di luar rumah
sepanjang lima hari ketika "bulannya datang". Tambahan pula, kaum
wanita di tempatnya menggunakan tikar buruk dan sari kotor untuk mencuci diri
sekaligus mengancam kesihatan mereka.
Ironinya,
hal itu tidak pun menganggu emosi Gayatri, lakonan naif yang cemerlang oleh Radhika
Apte kerana keluhurannya pada tradisi sepelik manapun tidak akan dipertikai
lantaran makna maruahnya dibingkai oleh sejauh mana seorang isteri, seorang menantu
perempuan sepertinya berpegang teguh kepada tradisi.
Di
sinilah, Lakshmi lakonan natural yang bagus oleh Akshay Kumar, seorang suami yang
berubah menjadi begitu antagonis terhadap tradisinya sendiri lantaran baginya,
kebersihan yang menjadi kelangsungan hayat itulah lebih utama sekaligus tradisi
yang gila itu perlu diubah segera. Bermula dari premis pendirian inilah
"sanitary pad" menjadi simbol utama menggerakkan seluruh naratif.
KAUM BEBALIS DAN
PERJUANGAN FEMINIS
Perjuangan
Lakshmi punya sisi unik tersendiri saat golongan sasarannya tidak pun peduli
tentang diri mereka sekaligus tugasnya bukan sekadar Sang Pencerah bahkan Sang
Pemusnah Bebalisme.
Jahil
bagi bebalis bukan sekadar jahil basit (tahu bahawa diri tidak tahu) tetapi
jahil murakkab (tidak tahu bahawa diri tidak tahu). Malah, golongan bebalis ini
sangat bersifat babil bahkan sadis terhadap penentang mereka.
Namun
Lakshmi sebagai penentang bebalisme dan pendekar kebenaran berjaya menonjolkan hakikat
keperibadian sosok seorang pejuang. Yakni, setelah seorang lelaki nekad, dia
tidak akan berehat apatah lagi berhenti sehingga dia mendapat apa yang ingin dia
lihat dan cari.
Sehingga
terpacul dari mulut Lakshmi - "Kita jadi obses terhadap hal yang kita
kasih sehingga kita lupa untuk merasa kasihan pada diri kita sendiri".
Demikianlah
keseluruhan cerita secara jelas tanpa berselindung membawa suatu semangat
feminis yang menebal diperankan sosok begitu maskulin seumpama cinta seorang
suami kepada isterinya itu melimpah ruah kepada perjuangan membela kemaslahatan
kaum perempuan di ranah Hindustan.
Kita
tahu sedari awal sebagaimana Secret Superstar, 2017 bahawa watak utamanya akan berjaya
di hujung cerita apatah lagi Padman adalah cerita tentang Padma Shri
Arunachalam Muruganantham yang tersenarai sebagai 100 tokoh paling berpengaruh
di dunia tahun 2014.
Namun
yang membuatkan kita tertanya-tanya bagaimana sosok lelaki yang ditinggalkan
secara rela-paksa oleh isterinya, dipulaukan ibu kandung dan adik-beradik
perempuannya bahkan seluruh pelusuk kampung yang hampir-hampir mahu
menjungkirbalikkan tubuhnya di dahan pokok lantaran dikatakan ada syaitan telah
merasuknya itu – sampai ke destinasi matlamat akhir. Itu yang mengujakan.
Ditambah dengan gaya yang begitu bersahaja. Dengan jenaka dan sindiran yang
sinis pula.
Sekalipun
Gayatri berada dalam golongan bebalis, namun Gayatri memberi kita faham yang
lebih daripada hanya sekadar menjadi mangsa kejahilan. Gayatri menjelaskan
dengan begitu indah setelah puas memarahi Lakshmi, “Aku tidak tahan melihat
satu dunia mengejimu, wahai suamiku.”
Hal
ini amat menarik kerana ia menunjukkan sisi perempuan yang "selalu dilihat
ditipu lelaki" (atau dia berprasangka dirinya ditipu lelaki walhal kita
semua tahu Lakshmi diperihalkan seorang lelaki berstatus “pati” paling setia
pernah dunia ini ada), namun diri mereka tetap setia menerima semula insan yang
mereka sayangi (atau telah muktamad menjadi kekasih sepanjang hayat – sang suami).
Ini mengingatkan saya kepada puisi SN Zurinah Hassan dalam Satu Percakapan
Singkat :
Seorang
lelaki
membebaskan
diri untuk membataskan pilihan
Seorang
perempuan
membataskan
pilihan untuk membebaskan diri
Dan
suatu keanehan bagi saya, apabila ternyata saya lebih memahami gelodak
psikologi perempuan India khususnya melalui watak Gayatri ini berbanding ketika
pertama kali menonton Rudaalis Of Rajasthan, kumpulan ratapan wanita sewaktu
kematian. Gayatri acapkali mengulang-ulang pendiriannya, “Lebih baik saya mati
disebabkan penyakit daripada maruah saya dimalukan di hadapan masyarakat!”
BAGAIMANA KARYAWAN INDIA
MENJUAL PADMAN
Kita
tidak patut menjualkan kepercayaan sekalipun kita patut percaya apabila menjual
sesuatu. Ini yang ada pada sosok Akshay Kumar ketika “menjual” Padman :
"Saya
tidak mahu menghasilkan dokumentari. Saya mahu membikin filem komersial supaya
ramai dapat menontonnya. Ini adalah filem di mana kamu masih dapat membawa
kanak-kanak menontonnya sekalipun subjeknya tentang tuala wanita. Ia adalah
subjek yang universal. Bahkan, belum ada seorang pembikin filem yang menyentuh
tentang subjek ini" (Business Insider, Disember 2017)
Kepercayaan
terhadap cerita baik bentuk mahupun isinya adalah hal yang wajar ada pada
tenaga hadapan dan belakang tabir sesebuah produksi filem. Hanya dengannya
penghormatan kepada filem itu benar-benar hadir dan zahir terserlah.
Ini
berbeza apabila kita menjual sesuatu secara berlebih-lebihan. Mungkin jualan
barangan kosmetik boleh laku dengan cara itu, tetapi tidak bagi karya seni
seumpama filem jika kita memahami apa itu penghormatan.
Misalnya,
menjual filem adiwira sendiri dengan mengatakan ia jauh lebih baik daripada
karya adiwira Hollywood sedangkan kualiti karyanya jauh panggang daripada api.
Masalahnya bukan pada siapa dan dari mana filem itu dihasilkan, tetapi pada
kualitinya yang menjadi nyawa sesebuah karya tahan diuji sepanjang zaman.
Sebenarnya,
adalah terpuji apabila pembikin filem mahu menjulang semangat adiwira mitos tempatan
semisal Badang, Hang Tuah dan sebagainya; namun bikinlah dengan penuh berhemah
dari segi bentuk dan inti falsafahnya.
Sinema
Bollywood marcapada menyaksikan bagaimana mereka menjulang hero moden mereka
dengan begitu baik dan cermat seperti Guru - 2007 (perihal taikun bisnes Dhirubhai
Ambani), Gulaab Gang - 2014 (perihal 'gengster wanita' di Bundelkhand Uttar dan
Madhya Pradesh), Dangal - 2016 (perihal tokoh sukan Geeta Phogat & Babita
Kumari) dan lain-lain.
Saya
masih ingat mukadimah syarahan subjek Scientific Management oleh pensyarah kami
di University of Melbourne hampir sedekad yang lalu, di mana kami menonton
hampir setengah jam cuplikan filem Bee Movie (2007) lantaran begitu banyak
rujukan berkaitan teori dan aplikasi Scientific Management di dalam filem
berkenaan.
Maka,
tidak mustahil Padman akan turut menjadi rujukan bagi warga penuntut jurusan
perniagaan memandangkan elemen bisnes yang amat ketara disinemakan dengan baik mencangkupi
teori seperti Barriers To Entry, Economies Of Scale & Scope, Precautionary
Principle, The AIDA Model, Zero-Sum Game dan seumpama.
Darihal
itu, antara banyak-banyak hal yang saya pelajari selesai tontotan Padman adalah
medium seni apapun yang kita pilih atas apa jua niat dan intuisi, inti yang
ingin kita pamerkan itu haruslah hal yang benar-benar kita minat dan yang kita
punya rasa sedar dan tahu yang kuat; subjeknya yang dekat dengan khalayak dan
paling mustahak, paling rapat dengan diri pengkarya.
Hanya
dengan itu, barulah kita punya kebarangkalian tinggi untuk memanfaatkan medium
seni dengan paling berkesan sekiranya inti yang ingin diketengahkan itu
benar-benar kita kuasai sekaligus akan menonjolkan diri kita yang benar-benar
pandai bukannya nampak benar memandai-mandai.
Kerana
itulah saya katakan Datuk Seri Aliff Syukri memang patut buat filem yang macam R.
Balki buat terhadap "Badang" India yang diangkatnya dengan cemerlang
menerusi Padman (2018) ini lantaran paling tidak Padman berjaya menaratifkan
susah-payah usahawan dari zero ke hero sebagaimana pengalaman yang khabarnya
turut dilalui oleh Datuk Seri Aliff selaku tokoh perniagaan Bani Melayu
sendiri.
No comments:
Post a Comment