Monday, September 10, 2018

Senima #OneTwoJaga (2018) Yang Mengenyangkan Macam Makan Ketam

1. #OneTwoJagaMovie membuatkan saya lagi faham maksud lagu zaman kanak-kanak tersebut :

"Polis entry, 
#OneTwoJaga, 
Polis mati, 
Pencuri jaga..." 

(versi Police Entry nyanyian Elizabeth Tan @elizabethtsm sejenis versi sopan, tak boleh sebut mati teeeeeet hihi, siapa yang dah tonton #OneTwoJaga akan faham teeeeet tu rujuk pada apa haha)

2. Usai menonton #OneTwoJagaMovie saya lagi faham lirik #OneTwoJaga sepertinya memesan - apabila semangat kepolisan bertunjangkan kebenaran dan keadilan yang benar sudah mati, maka yang tinggal sekalipun zahirnya polis atau pun bukan, hakikatnya mereka semua pencuri! "Polis mati, Pencuri Jaga!"

3. Kecurian ini mengingatkan saya pada kata-kata watak Baba memberi pesan pada watak Amir dalam The Kite Runner (2007) – 

“Every other sin is a variation of theft. 
When you kill a man, you steal a life. 
You steal his wife's right to a husband, 
rob his children of a father. 
When you tell a lie, 
you steal someone's right to the truth!”

4. Maka “kecurian” yang berlaku dalam #OneTwoJagaMovie bukan semata-mata tentang kecurian fizikal - wang, nyawa malah kecurian spiritual - nilai agama, harga diri, pertimbangan moral juga keseimbangan fakulti akal-emosi dan sebagainya. Ini berlaku di setiap peringkat, dari golongan paling merempat hinggalah golongan paling atas lagi dilihat hebat – semua mereka hakikatnya keparat bila rela mencuri dari apa juga segi, atas apa jua alasan.

5. #OneTwoJaga bernaratif sejak detak bunyi laporan polis awal sampailah babak pertama Hussein - watak @ZahirilAdzim kemudian flashback untuk rentetan peristiwa selama sehari itu sehinggalah sambung kembali babak pertama; memberikan goosebumps sedari awal mengapa Hussein begitu dalam "state of confusion"? Sebagaimana dalam Pekak (2015), Zahiril Adzim memberikan wajah terbaiknya; begitu juga berkesinambungan dalam #OneTwoJaga saat segala pusar cerita dalamannya begitu gusar terukir di wajah Hussein seperti kelemasan yang panjang dalam ganas lautan bergelombang. 


6. Ini amat menarik lantaran Hussein dalam #OneTwoJaga seorang polis baru  (maka masih idealis yang mengharapkan utopia?) yang masih kental berprinsip zahirnya; sebaliknya senpai sepasukannya, Hassan lakonan watak Dr Rosdeen Suboh (ya, Rosdeen Suboh seorang pemegang PHD dan kini tenaga akademik di Universiti Malaya, rujuk : https://umexpert.um.edu.my/kudin.html) adalah antagonis bagi Hussein (yang lebih memijak bumi?) Apakah Hussein sejenis false protagonist sebenarnya? Di sinilah, bagi saya kuatnya mesej #OneTwoJagaMovie apabila di hujung, kita sukar untuk memutuskan hitam dan putihnya, lantaran setiap wataknya sudah menjadi begitu kabur kelabu.

7. Persoalan ini munasabah kerana ini zaman fitnah (wah, #Munafik2 benar bunyinya); di mana siapa benar, siapa salah sukar diputuskan dan ini membuatkan saya lebih sedar, lantaran itu kita perlukan mahsyar dari Tuhan untuk memutuskan keadilan bagi merungkaikan kesamaran nilai yang dipersembahkan oleh #OneTwoJaga.

8. Temuramah dengan produksi #OneTwoJaga mendedahkan betapa mesej mereka adalah dalam kes polis yang melakukan jenayah - yang bersalah bukanlah institusi tetapi individu. Ya, saya sangat sangat dapat tangkap ini memandangkan #OneTwoJagaMovie mendedahkan hal ini dengan begitu amat subtle!

9. Perhatikan di hujung itu, berapa orang yang memakai topi polis? Cukup setakat itu. Nanti dedah spoiler besarlah pulak dlm #OneTwoJaga - objek atas kepala itu besar maknanya, ia lambang tokoh juga maruahnya, seperti serban atas kepala Tuan Guru; mortarboard atas kepala graduan mahasiswa.

10. Rakan penulis saya memberitahu bahawa dia puas hati dengan semua watak kecuali 2 orang anak Hassan & isteri Hassan, watak Vanidah Imran; katanya watak-watak mereka sekadar connecting dots. Saya sangkal pendapat ini; bahkan ketiga-tiga watak ini amat amat signifikan kerana mereka berperanan sebagai gandar-gandar yang memikul perkembangan watak Hassan selaku suami dan ayah (versus Sugiman selaku ayah kepada anaknya Joko) selain melancarkan subteks naratif Hassan dalam #OneTwoJaga bagi memuncratkan mesej ‘disguised stance’ yang menatijahkan putus tindak Hassan.

11.  Di sinilah kehebatan Nam Ron selaku sutradara #OneTwoJaga; sekalipun ketiga-tiga watak ini tidak sentral dalam lakonan malah line dialognya boleh dibilangi jari, tetapi merekalah lapik alasan keseluruhan tindakan Hassan. Imej pohon rendang - bagi saya, pohon rendang itulah Hassan - soalnya kenapa pohon rendang?

12. Selain "buah lebat" (laba duniawi yang banyak, hidup senang); kerana "akar kuat" (keherotan makna dari jati diri bagi pesan asal bonda Hassan, namun bagi Hassan ia merujuk kepada keinginan untuk menongkah arus undang-undang seraya berani berbuat dosa), kerendangan pohon menumpahkan bayang-bayang. Bayang-bayang inilah kedua-dua orang anaknya. Seperti takkan tumpah kuah kalau tidak ke nasi.

13. Malah, bukankah Hassan sebut "Mak aku pesan, akar kuat, buah lebat." Di sini, mesejnya adalah berlegasi dari nenek-anak-cucu cuma terjemahan tindakan adalah kerana desakan keadaan yang membezakan perjuangan Bonda Hassan membesarkan Hassan dengan tulus dengan Hassan membesarkan anak-anaknya seperti kata-kata Sumiyati - watak Asmara Abigail kepada abangnya, Sugiman, "Aku tau kau selalu punya rencana, tapi aku tak yakin dengan keadaan!"

14. Beza simbol kedua-dua anak Hassan ini adalah anak perempuannya itu adalah sisi suci Hassan (melalui simbol “tangkal” yang dilukis sendiri anak perempuannya; selalunya tangkal kereta itu, kita letak nama Allah, nama Muhammad atau ayat Kursi tapi bagi Hassan, dia memilih meletakkan “tangkal anak perempuannya” menunjukkan teramat penting keluarganya - sekalipun ironi sehingga “terpaksa” dirinya melanggar nilai-nilai agama dan moralnya sendiri).

15. Sebaliknya anak lelaki Hassan adalah sisi gelap Hassan (naratif leterannya pada anaknya di dalam kereta setelah digantung sekolah itu adalah hakikat dirinya sebenar). Dengar betul-betul apa Hassan cakap dekat anaknya, segala mala yang disebutnya itulah yang sedang Hassan buat waktu itu untuk menjustifikasikan tindakannya di dalam #OneTwoJaga seperti kenapa Hassan tak tangkap ikan-ikan bilis sebab kononnya tak mahu terlibat dengan chain of reaction (macam kes buli anaknya) sebaliknya dia tak sedar bahawa dia telah secara automatic termasuk ke dalam chain of corruption pula. Namun dia tidak kisah, sebab "aku hanya bahagia, bila anak-anak aku bahagia”.

16. Hal yang sama berlaku pada watak Vanidah Imran sebagai sama-sama marhaen; untuk menonjolkan dirinya tinggi dalam mata masyarakat, watak Vanidah perlu kawin dengan orang punya tempat dalam masyarakat seperti imam, cikgu dan ya, polis! "Kau ingat kenapa aku boleh kahwin dengan abang kau ni? (rujuk Hassan)" kata watak Vanidah kepada Hussein ketika menjamunya makan tengah hari di hadapan Hassan secara langsung! Sebab itu, ramai sebut – Vanidah hanya muncul 3 babak, tetapi ketiga-tiganya diingati tanpa gagal!

17. Malah kes "nak duit untuk bayar melancong keluarga besarnya itu" (hal tahsiniyyat) diulang-ulang dalam #OneTwoJaga untuk meletakkan persoalan bagaimana marhaen "mencari tempat" untuk diiktiraf selain watak-watak pendatang Pinoy & Indonesia mencari rezeki dharuriyyat dan hajiyyat dalam #OneTwoJagaMovie.

18. Imej kebebasan dalam #OneTwoJaga dipamerkan cantik; Sugiman sorok Sumiyati dekat MERDEKA (mahu bebas!) Hotel; masa Adi lakonan @Amerul_Affendi cerita pasal tubuh & rawat itu di belakangnya berkibar Bendera Malaysia dan sebagainya membuktikan @_Nam_Ron_ sangat teliti dalam pembikinan sinemanya!

19. Malah, perhatikn no plat kereta dalam #OneTwoJaga. Semua no plat kereta bermula W kecuali satu kereta, kereta Pak Sarip/Adi (watak “bridge” kepada segala korupsi dalam naratif ini) bermula dengan C. Hehe. Saya nampak ada makna nakal (dan berani!) Haha. Hal ini ramai pengkritik barat sebut dalam magnum opus Stanley Kubrick melalui filem #TheShining (1980) tentang susunan-susunan kereta-kereta yang termasuk dalam frame di depan Overlook Hotel di dalam filem itu.

20. Babak-babak dalam #OneTwoJaga juga sangat memorable. @chewkinwah dengan kias-kias Ketam dan Anjingnya yang wow! "Kalau nak sedap, "ketam" ni kena "ketuk"!" Haha Gulp si @ZahirilAdzim waktu ini haha. Dan syarah Adi, watak @Amerul_Affendi kepada Joko watak adik Izuan Fitri tersangatlah wow!

21. Dalam #OneTwoJaga tidak ada satu frame pun yang sia-sia. Semuanya berfungsi dengan baik sekalipun filem ini sependek sejam dua puluh minit sahaja tapi rasa kenyang amat. 

22. Oh ya, nombor keramat 013-303 3003 kalau tak salah. 333 adalah angelic number. The number for AID and ENCOURAGEMENT. Haha. Bagi penjahat, ketua penjahatnyalah "malaikat"! Haaaa subtle tak subtle tak? Haha. Hebat #OneTwoJaga #OneTwoJagaMovie!


23. Antara babak yang aku sangat suka dalam #OneTwoJaga adalah scene hujung hukuman kemudian fireworks; ia seumpama joyous punishment seumpama schadenfreude; seperti #Kingsman semasa babak mass murder dekat dalam gereja atau mass murder di hujung ceritanya di dalam tempat berkumpul orang-orang kaya, mereka guna joyous rhythm. Ini ialah Soundtrack Dissonance.

24. Soundtrack Dissonance itu teknik jukstaposisi untuk merengangkan jurang emosi penonton dengan apa yang berlaku; babak hukuman itu negatif, bunyi fireworks pula positif, jadi kita ada jurang emosi untuk berfikir secara mendalam berkenaan perasaan yang pelik itu bagi melihat bahawa "mankind is both glorious & murderous".

25. Glorious bagi "kuasa jahat" bahawa "pengkhianat-pengkhianat" mereka terhapus; namun bagi kita, kita tahu hukuman "murderous" itu tidak lebih daripada satu lagi tragedi nyahinsan yang berlaku begitu sadis dalam kalangan pendatang asing dalam #OneTwoJaga; sungguh scene itu seumpama creepy children song yang kalau diperhati adalah lagu #OneTwoJaga itu sendiri!

26. "Polis entry, #OneTwoJaga Polis mati, Pencuri jaga" Tidakkah ini Soundtrack Dissonance yang jelas? Bagaimana sebuah lagu yang menyebutkan tentang kematian integiri seorang polis boleh dirai-raikan dengan melodi gembira? Inilah inti creepy sebagaimana creepy-nya isu yang ditonjolkan dalam filem ini! Sekali lagi, ternyata Nam Ron telah melayarkan tafsiran yang amat berseni bagi lagu kanak-kanak lagenda itu.

27. Khulasahnya, hebatnya #OneTwoJaga ni, dengan menontonnya - kau nak pi deep, kau boleh menyelam deep sampai dasar; kau nak main surface, kau boleh meluncur di surfacenya dari Subuh sampai Asar!

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Manfaatnya! :)