Tulisan ini diterbitkan di KakiSinema [KLIK]
1. Masalah #Munafik2 bukanlah masalah tidak memahami makna munafik (malah saya rasakan ayat-ayat ruqyah yang amat banyak itu sepatutnya ada subtitle sekali kerana ayat-ayatnya ada perkaitan terus dengan babak, contoh waktu penampakan ular, Ustaz Adam membaca ayat-ayat berkenaan sihir ular oleh tukang sihir Firaun) tetapi masalah #Munafik2 adalah tentang cara pengolahan naratif yang bersifat lambak lagi mentah sekaligus tidak memenuhi ciri-ciri "subtle" yang menjadi kemuncak seni senima.
1. Masalah #Munafik2 bukanlah masalah tidak memahami makna munafik (malah saya rasakan ayat-ayat ruqyah yang amat banyak itu sepatutnya ada subtitle sekali kerana ayat-ayatnya ada perkaitan terus dengan babak, contoh waktu penampakan ular, Ustaz Adam membaca ayat-ayat berkenaan sihir ular oleh tukang sihir Firaun) tetapi masalah #Munafik2 adalah tentang cara pengolahan naratif yang bersifat lambak lagi mentah sekaligus tidak memenuhi ciri-ciri "subtle" yang menjadi kemuncak seni senima.
2.
Apakah itu subtle? Ringkasnya, "Being subtle is the act of conveying
something in a skillful or clever way versus in a direct manner."
Merriam-Webster mengertikan kualiti "subtlety" sebagai "having
or marked by keen insight and ability to penetrate deeply and thoroughly".
3.
Lois Lowry, penulis 45 buah buku cerita kanak-kanak dari Amerika Syarikat
menegaskan, "I'm a writer; I like to retain subtlety and nuance".
Pelik tak? Nak tulis cerita kanak-kanak je pun, kenapa perlu jaga subtlety?
Dengan jelas Lois mengisyaratkan kehebatan sesuatu naratif (sama ada dalam
cerpen, novel apatah lagi skrip lakonan sama ada teater, drama apatah lagi
filem) adalah tertonjol pada sejauh mana kemampuan pengkaryanya begitu
"subtle" atau paling tidak meletakkan "subtlety" dengan
bijak pada subjek yang ingin diperkatakan secara teks mahupun subteks.
4.
Pendek cerita, kalau seni tidak memberikan "subtlety", nak harapkan
medium apa lagi ? Kalau semua subjek dipaparkan secara literal, baik kita
Google ruqyah Darul Shifa lagi meremang sebab rasukan itu benar-benar terjadi!
Malah kita boleh Youtube sahaja Abu Rukyah, pasti berjumpa siri video berkaitan
rasukan - siap ada jin masuk ke dalam tubuh seraya bercerita mentah
sepatah-sepatah fasal Dajjal, Illuminati dan seangkatan.
5.
Antara kelemahan "subtlety" ketara dalam #Munafik2 adalah
Deus-Ex-Machina. Apakah ini? Deus-Ex-Machina (DEM). Tuhan Sebagai Mesin. Tuhan
Jentera. Al-kisahnya, dalam drama Yunani purba, watak tuhan diselitkan dalam
cerita untuk menyelamatkan situasi yang genting. Dalam sastera klasik Melayu,
biasanya ia ditandai dengan, "...maka dengan
sekonyong-konyongnya...". Ini adalah teknik seni antara paling kuno (dan
agak "terkutuk"lah) lantaran pengarang mengakhirkan cerita dengan
campur tangan Tuhan sebab penyelesai masalah sekaligus mengisyaratkan betapa
cerita itu tidak dapat ditangani oleh pengkarya dengan menyakinkan. Sebenarnya
DEM okay sahaja digunakan sebab Charles Dickens dalam Bleak House (1852) dan
Joseph Fielding dalam Tom Jones (1749) pun guna, namun rata-rata pengkarya cuba
mengelakkan DEM sebab "nampak murah" seperti kehabisan idea dalam
berkarya; eksposisi sudah baik, komplikasi sudah elok tiba-tiba masuk resolusi
jadi "terpeleot".
6.
Sekalipun begitu, sekiranya Deus-Ex-Machina ini dibina elok-elok seraya jelas
sebab dan akibatnya, ia masih baik. Contohnya, babak hujung filem Isi Neraka
yang dilakonkan oleh Allahyarham Salleh Kamil [tonton di https://www.youtube.com/watch?v=rNA2xdSPEYk&feature=youtu.be]
Sebab
: Watak Salleh cabar Tuhan secara direct di langit
Akibat
: Merasalah dia kena telan bumi
[cantik
falsafah mise-en-scene ini; apabila watak Salleh tenggelam ke dalam bumi
(neraka di tujuh petala bumi), menunjukkan dia semakin jauh dengan langit yang
dicabarnya (syurga di tujuh petala langit) lantas menunjukkan semakin jauh
hubungan dia dengan Tuhan kerana tindakan keterlaluannya yang terpesong lagi
sesat]
7.
Tetapi di dalam #Munafik2 dah macam Jesus Crucifixion; "Eloi, Eloi, lama
sabachthani - Tuhan, Tuhan, Awat Hang Tinggai Aku" (versi Ustaz Adam ala
taubat; akhirnya terbukti betapa ketaranya Syamsul Yusof rujuk filem religis
Kristian, Passion of Christ), tiba-tiba gempa, Abuja kena hempap. So DEM dia
macam hmmmmmmm itu je. Sudahlah sama kaedahnya dengan pengakhiran Pak Osman
dalam #Munafik1, malah lebih teruk kerana setidak-tidaknya kemunculan Pak Osman
secara "abrupt dan sudden" itu juga suatu teknik twist yang menjadi!
Tapi kali ini? Momentum tidak ada, seperti dipaksa-paksa pula.
8.
Sebenarnya, adalah lebih wajar Syamsul letakkan baris dialog yang berani mati
pada Abuja. Bukankah Abuja mendabik dada betapa Tuhan bersama dengannya.
Justeru, perlawanan kata itu wajar ada dengan Ustaz Adam. Contohnya, "Oi
Adam, lihat kau sekarang, lihat aku sekarang. Antara kau & aku, Tuhan
brsama dengan siapa, ha? Tuhan mana yang nak tolong kau sekarang? Haha!"
Kemudian, barulah hadir gempa bagai semua, barulah jelas sebab-akibat dalam
naratif. Ini diletakkan setempek Deus-Ex-Machina selepas segala mala roller
coaster ride show, memang membahanlah jawabnya!
9.
Selain itu, penonjolan watak munafik, dah nama filem #Munafik2. Tentang watak
Fizz Fairuz yang cuba untuk ditwist tetapi tidak menjadi. Mengapa? Kerana
isyarat twist itu tidak kukuh. Ada tiga isyarat. Pertama, bayangan watak Fizz
dalam mimpi Ustaz Adam (sangat cliche untuk isyarat twist). Kedua, sewaktu
Ustaz Adam meminta izin ibunya, watak Fizz menghalang tetapi percakapannya
tenggelam lantaran fokus pada gesaan ayah dan penolakan ibu Ustaz Adam, malah
syot kamera tidak membantu memberikan bahasa tubuh watak Fizz yang sepatutnya
diberikan pada ketika itu.
10.
Dan ketiga, sewaktu watak Fizz beralasan dengan Ayah Ustaz Adam untuk tidak
mahu melaporkan ke pihak polis tentang Abuja. Masalah ketara isyarat twist
kedua dan ketiga ini ialah filem ini hanya bergantung kepada skrip, bukan
bahasa tubuh (seperti lirik mata, gerak bibir, riak wajah etc) yang boleh
dizahirkan pada kamera secara bisu tanpa dialog.
11.
Antara moment yang lain yang boleh diberikan lagi isyarat twist pada watak Fizz
adalah ketika Abuja tiba-tiba muncul di penambang sementelahan Ustaz Adam, watak
Fizz dan watak Mawi bertolak pulang di dalam sampan. Tambah malang, sewaktu
penonjolan watak munafik Fizz itu atau kita sebut the moment of Judas, amatlah
sekejap benar. Tak sampai beberapa minit, watak Fizz sudah bertaubat; "aku
bertaubat, aku bertaubat" seraya twistnya terasa hambar.
12.
Selain tu, ada percubaan untuk moment of truth bila Sakinah kata, Aina tu anak
Abuja; punyalah try hard untuk naikkan naratif dengan moment ni sampai ulang
2/3 kali tapi apa signifikannya? Abuja masih berlaku kejam kepada Sakinah dan
Aina, maka? I can't brain this act dalam #Munafik2
13.
Dan lagi kelakar, lepas plot rasukan Sakinah yang tanpa dinafikan memang
powerful dengan sihir ular segala bagai sampailah diisytihar Imam Malik dah
lama mati; tiba-tiba boleh pulak mayat Imam Malik kacau balik Sakinah lagi main
tasbih, kemudian tahu-tahu melompat ke babak Imam Malik selamat dikebumikan.
Oleh itu, babak ini diwujudkan sekadar untuk main tasbih saja ka dalam
#Munafik2?
14.
Berkenaan plot twist, ketahuilah - twist bukan sekadar perubahan watak, so
called moment of Judas for Jesus or Brutus for Caesar; rujuk macam mana Tanah
Kubur Ummah Jahiliyyah masa watak Zahiril & watak PU Azman dalam
merungkaikan watak Hasnul Rahmat, ia masih boleh disifatkan sebagai twist tapi
hakikat watak tidak berubah, bahkan suatu perangkap! Malah saya merasakan naratif
Tanah Kubur Ummah Jahiliyyah berkenaan lagi powerful daripada #Munafik2 dalam
menceritakan isu clan ajaran sesat. Saya meminati Mengaku Rasul (2008) dari
seberang dalam genre ini, naratifnya menarik dan agak unik, tanpa jerit-jerit
namun tetap memukau magis, cuba tonton!
15.
Dalam #Munafik2 Abuja cuba ditonjol sebagai Dajjal-Dajjal kecil sebelum
kedatangan Dajjal sebenar. Tapi bagi saya merasakan ia merupakan suatu kehinaan
kepada Dajjal sendiri memandangkan kedajjalan Abuja tidak lebih dari dialog
yang menggunakan pengaruh kuasa, bongkak tak bersebab, senang cerita - bodoh
sombong. Walhal, Dajjal lebih dekat dgn pengaruh magis, di mana fitnah Dajjal
ini amatlah subtle, memukau, buat kau fikir eh ada betulnya Dajjal ni bla bla
bla sebab itu wajar kita merujuk kembali kisah Iblis memperdayakan Nabi Allah
Adam. Iblis tak jerit-jerit dekat Nabi Allah Adam; Iblis hasut perlahan-lahan,
mempengaruhi fakulti akal seraya rasional sembari emosi agar mangsanya masuk
sendiri ke dalam perangkap!
16.
Contoh spesies Dajjal/Iblis yang macam ini boleh kita temui di dalam filem Iman
(1954), watak Allahyarham Raja Mahadi sebagai Iblis atau filem Sumpah Orang
Minyak (1958), watak Allahyarham Shariff Dol selaku Syaitan kalau pun kita tak
mahu rujuk barat dalam The Devil's Advocate (1997) lakonan Al Pacino; inilah
filem-filem yang sewajarnya #Munafik2 rujuk.
17.
Benar, sememangnya ada percubaan dalam #Munafik2 dalam mewujudkan "battle
of words"; contoh masa Abuja perli Ustaz Adam, kenapa Ustaz Adam tak pakai
serban, maka Ustaz Adam pun sebut Serban ini Sunnah Jibiliyyah. Saya agak
kagum. Sekali Abuja balas, kau siapa nak pertikai ilmu aku? Terus dari kagum
jadi tertekan. Setakat itu saja Abuja dapat balas?
18.
Patutnya, selaku Dajjal kecil yang sepatutnya licik dan nampak alim laginya
baik, Abuja kena la nampak educated sikit, quote ayat-ayat al-Quran macam Ustaz
Adam; contoh masa Abuja sebut Ustaz Adam kena berubah dulu, Abuja quote la,
"kabura maqtan indallah...", "murka Allah besar bagi yang tak
buat apa yang dia katakan"; barulah nampak kenapa Abuja jadi Tuan Guru as
opposed to Fauzi Nawawi, the sidekick dalam komplot itu.
19.
Sebab ini jugalah saya benar-benar tersinggung dalam #Munafik2 apabila Syamsul
menggunakan firman tentang ulama-ulama jahat seumpama "kalbun"
(anjing); ya, jelas-jelas ia merujuk kepada Abuja. Tapi apakah ada tanda-tanda
Abuja sebagai ulama (kalaupun seperti anjing) sekiranya secebis firman pun
Abuja tak lafaz selancar Ustaz Adam? Celah mana Abuja ulama?
20.
Contoh menarik dalam #Munafik2 ialah penamaan watak Abuja. Hujung, Ustaz Adam
sebut, Haza Firaun Hazihil Ummah. Ni ada kaitan dengan hadis, Abu Jahal ialah
firaun ummah ini. Abu Jahal. AbuJa. Rujuk hadis ini :
Hazrat
Abdullah ibn Mas’ood (Radiallahu Ta’ala Anh) narrates, “I began to strike Abu
Jahl’s head with my blunt sword, which made him loosen his grip on his sword,
so I took it from him. As he was dying, he moved his head up and asked, “Who
won the battle?” I answered, “Allah and His Rasool (Sallallahu Alaihi
Wasallam).” Then I shook his beard and said, “Praise be to Allah who disgraced
you, oh enemy of Allah!” I then removed his helmet and swung a heavy blow to
his neck with his own sword separating his head from his body. I then removed
his weapons and armour, and took his head to the Beloved Rasool (Sallallahu
Alaihi Wasallam) and said, “Ya Rasoolullah (Sallallahu Alaihi Wasallam), here
is the head of Abu Jahl”. Rasoolullah (Sallallahu Alaihi Wasallam) said three
times, “Praise be to Allah who has glorified Islam and the Muslims.” Then he
(Sallallahu Alaihi Wasallam) prostrated to thank Allah and said, “Every Ummah
has a Firaun, the Firaun of this Ummah was Abu Jahl.”
21.
Ya, unsur-unsur Firaun ada dalam watak Abuja tapi tak cukup kental sedangkan
Syamsul boleh rujuk skrip Firaun di dalam al-Quran yang boleh diiqtibaskan
(bagi yang belajar balaghah boleh relate*). Contoh, masa Abuja hentam Namron,
boleh sahaja susun skrip macam firman "dan berkatalah Firaun, "Hai Haman, buatkanlah
bagiku sebuah bangunan yang tinggi supaya aku sampai ke pintu-pintu, (iaitu)
pintu-pintu langit, supaya aku dapat melihat Tuhan Musa dan sesungguhnya aku
memandangnya seorang pendusta." (al-Mu'min: 36-37). Ubah suailah
sedikit ayatnya dengan seni dialog gaya Firaun agar nampak variasi dan tidaklah
Abuja asyik mengulang-ulang "kau sapa nak lawan aku...etc" #Munafik2
*Pengertian
Iqtibas :
تَضْمِينُ النَّثْر أو الشِّعر شَيْئاً
مِنَ الْقُرآن الكريم أو الحديثِ الشريفِ
مِنْ غَيْر دلالةٍ عَلَى أنَّهُ منهما
ويَجُوز أنْ يُغَيِّرَ في الأَثَر الْمُقْتَبِس قَليلاً.
Iqtibas
adalah mengutip suatu kalimat dari Al-Qur’an atau Hadis,
lalu disisipkan ke
dalam prosa atau syair
tanpa dijelaskan bahwa kalimat yang dikutip tersebut
diambil dari Al-Qur’an dan Hadis.
Pengutip diperkenankan mengadakan sedikit
perubahan.
22.
Ada yang cakap, filem #Munafik2 dibikin semacam direct kerana dakwah kena
direct, maka diberinya dalil al-Baqarah ayat 23-24. Well, cuba tengok pulak
gaya bahasa Al-Quran dari ayat pertama surah al-Munafiqun - betapa subtle-nya
geng munafik ini :)
إِذَا جَآءَكَ ٱلۡمُنَـٰفِقُونَ قَالُواْ نَشۡہَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ يَعۡلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ ۥ وَٱللَّهُ يَشۡہَدُ إِنَّ ٱلۡمُنَـٰفِقِينَ لَكَـٰذِبُونَ
Apabila
orang-orang munafik datang kepadamu (wahai Muhammad), mereka berkata: Kami
mengakui bahawa sesungguhnya engkau sebenar-benarnya Rasul Allah dan Allah
sememangnya mengetahui bahawa engkau ialah RasulNya, serta Allah menyaksikan
bahawa sesungguhnya pengakuan mereka adalah dusta.
23.
Setelahnya pada ayat kedua pula, geng munafik ini digambarkan sebagai sejenis yang akan guna segala macam cara untuk cover perangai
sebenar - kosa yang digunakan ialah "junnah" yakni
"perisai" atau semacam "tameng" untuk menutup segala
kelakuannya; soalnya dalam #Munafik2 sejauh mana Abuja berjaya sebagai munafik
se"subtle" ini?
ٱتَّخَذُوٓاْ أَيۡمَـٰنَہُمۡ جُنَّةً۬ فَصَدُّواْ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِۚ إِنَّہُمۡ سَآءَ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ
Mereka
menjadikan sumpahnya (atau akuannya) sebagai perisai (untuk menyelamatkan
dirinya dan harta bendanya daripada dibunuh atau dirampas), lalu mereka
menghalang (dirinya dan orang lain) dari menurut jalan Allah. Sesungguhnya
amatlah buruk apa yang mereka telah kerjakan.
22.
Dalam #Munafik1 kita dapat tengok subtlenya watak Pekin sebagai Fazli kekasih
Maria, subtlenya watak Sabrina sebagai Zeti isteri Pak Osman yang dibiaskan
sebagai munafik-munafik walhal tidak; malah Maria, Ustaz Adam juga ada sisi
kemunafikan tersendiri; tetapi hal ini tidak sekaya dalam #Munafik2 dan hal-hal
sebeginilah menyebabkan kita kecewa kerana tiada nilai perkembangan munafik
yang berkembang baik, malah mengecut balik ke belakang!
23.
Saya ternanti-nanti pengkritik lain yang boleh mengangkat #Munafik2 dengan
penilaian merit seni dari segi semiotik ka, narrative structure ka, contextual
analysis ka, mise-en-scene analysis ka dan seumpama; setakat saya jumpa ada
satu point dikatakan positif iaitu subjek religi exorcismnya segar kerana
adanya subjek Dajjal. Saya ada masalah dgn kenyataan ini. Subjek Dajjal dalam
#Munafik2 tidak berkembang memandangkan dalam #Munafik1 Dajjal sudah jelas
diperkenal. Rasukan Maya Karin mmg terbaik; tetapi perhatikan dialog "jin
yahudi"nya, tidak banyak beza dengan skrip Maria oleh Nabila Huda.
24.
Subjek Dajjal tersangatlah besar dalam ilmu eschatology Islam, kalau tak kenapa
tiap kali hujung tahiyyat, Rasulullah solla Allahu 'alaihi wa aalihi wassalam
suruh kita baca doa berlindung daripada fitnah Dajjal. Saya ternanti-nantikan
perkembangan syarahan tentang Dajjal tetapi hampa tidak berkembang dalam
#Munafik2. Hadis Rasulullah solla Allahu 'alaihi wa aalihi wassalam ada sebut
tentang Dajjal ini dikalahkan dengan dalil, kerana jika dia muncul pada masa
Rasulullah solla Allahu 'alaihi wa aalihi wassalam, Rasulullah solla Allahu 'alaihi
wa aalihi wassalam sendiri akan mengalahkan Dajjal dgn dalil. Sebab itu saya
sangat-sangat hampa apabila dialog-dialog Abuja di dalam #Munafik2 (sebagai
Dajjal kecil itu) sekadar perlawanan kata-kata atas pengaruh kuasanya sebagai
ketua ajaran sesuatu bukan atas kekuasaan dan kekayaan ilmunya berbanding Ustaz
Adam.
25.
Untuk rekod, saya ada puji #Munafik di sini : http://zaimterbang.blogspot.com/2016/03/kemunafikan-yang-wajar-diraikan-filem.html?m=1
tetapi maaf, bukan untuk #Munafik2 yang
banyak isu seputarnya!
Sekian.
Pautan
asal di Twitter :
Disalin
kembali ke blog juga di :
No comments:
Post a Comment