NGOMELAN NGOBROL
Kalau
aku benci sesuatu karya, aku tak tulis. Maka kalau dalam tulisan aku kutuk, itu
bermakna aku sayang. Macam ayah yang merotan anak jantannya kerana tidak
mengaji. Macam ibu yang memaki anak daranya kerana lambat bangun pagi. Dan
semua anak sampai satu masa akan rindu makian ayah, leteran mak bila mereka
diam tak kembali. Masa itu baru kita tahu bahang ketidakpedulian bila yang
terdengar hanyalah diam.
Hari
itu, aku bertemu dengan SN Anwar Ridhwan. Aku bentangkan tafsiran aku tentang
Hari-Hari Terakhir Seorang Seniman. Beliau tersenyum dan mengatakan –
“Selepas saya tulis, maknanya terserah pada anda; pembaca.
Saya tidak berhak komen lagi. Terpulanglah”
Hari itu, seorang editor
beritahu aku. SN Shahnon Ahmad pujinya,
"Saya suka bila saudara
kritik saya.
Itu bermakna saudara benar-benar membaca".
Mungkin kerana pengamalan etika
dan kefahaman sebegini hebat menyebabkan mereka diangkat, ke martabat SN -
Sasterawan Negara. Bukan dengan mengangkat diri sendiri atau pendeknya, syok
sendiri. Dan alangkah indah semua karyawan dalam apa jua bidang seni punya
kewibawaan ini. Alangkah indah ah ah.
Justeru, mesejnya mudah. Aku
menulis ini kerana peduli. Dan aku harap kepada yang berkenaan, terbuka. Kepada
sesiapa yang bising. Adabnya, dengarlah. Terima, tak terima – itu hak anda,
kerana akhirnya anda yang berkarya dan yang nak perbaiki pun, andalah juga.
Kami? Macam pelanggan di restoran. Tetapi sayang, consumer is the king hanya
dipraktikkan di restoran dan gedung membeli belah sahaja. Selain itu, nihil
bernisan tiada bertanda.
GELITARAN JIWAKU
Mulanya, aku tak minat nak tengok. Tetapi lepas tahu,
filem ini tak siap sejak 2-3 tahun lepas, tahun ini baru luncur, maka ok, aku
tengok. Lepas tu, dimaklumkan ia filem genre baru. Ops, silap filem genre lama
yang Malaysia baru nak buat. Sebab genre "post apocalyptic" ini sudah
berada dalam sejarah peradaban moden sejak tahun 1939 menerusi Peace on Earth,
filem animasi berdurasi 9 minit (zaman sedekad dua sebelum Malaya dijajah
Jepun). Dengan itu, wow, aku nak tengok. Maka, merangkak ringkuklah aku selepas
kerja pergi tengok ditemani rinaian hujan melambai-lambai atas sepeda. Gigih.
Namun ternyata, kegigihan sebenar ketika menahan
gelitaran jiwa dan katukan otak.
Masuk-masuk gua gelap itu,
terpacul Farid Kamil naik motor pancung dua kepala anjing. Ok. Macam Resident
Evil (2002). Dan kemudian, masuk geng-geng lawan di zon bebas yang ops, macam
terbabas je, macam terbabas je. Dan benarlah, ia terbabas sampai ke sudah.
Argh, bergelitaran aku menanggung penceritaan yang -.
Apakah dunia yang kau sedang
reka ini? Aku tidak mengerti! Makin aku tanya, makin aku tensi sebab banyak
persoalan muncul. Exactly macam tontonfilem cakap. KLIK. Tidak aku ketemukan
satu baris dalam ulasan Abg Fadz yang aku tidak mengangguk setuju melainkan semuanya sohih jiddan. Mutawatir lagi.
1. Macam mana dunia boleh bercerai-berai? Dan macam mana mereka "survive"?
2. Hujung filem beritahu X dan Y usai survival mereka, mereka masih kecil, umur 3-4 tahun kot - lantas siapa yang memberanakkan Adam dan generasinya?
3. Apa fungsi setiap puak? Dan kenapa mereka berpuak? Kalau dalam Divergent (2014), jelas dia sebut tentang kaum itu dipisahkan sebab perbezaan Personality Plus (benda ni awesome, cuba korang amik test dia, banyak company guna untuk kesan keperibadian kakitangan)
4. Kenapa Iqram marah dekat Adam sebab bercinta dengan Adik dia sampai nak bawak satu geng gaduh, bukan satu plot malah berulang kali plot sampai Iqram, ok, mati?
5. Apa signifikan budak bawak gitar yang bawak aura weirdo out of tune?
6. Apa motif watak Pekin Ibrahim yang aku ingat dia macam Devil Advocates, rupanya - lol kau mati katak camtue je! Haha.
7. Kenapa cakap banyak bahasa yang berterabur?
Dan banyak lagilah kot. Malas nak fikir. Haha.
Sebenarnya
bagi aku masalah penceritaan ini boleh dirungkaikan antaranya dengan naratif
suara. Letak la suara Farid Kamil ke, suara Adam ke, suara Pendeta
tapi bukan Pyan Habib-lah kan.
Selaklah dari Divergent (2014) yang terbaru sampai Lasykar
Pelangi (2008) (tak larat nak senarai banyak filem termasuk KL Gengster (2011), Her (2013), Lemony
Sniket (2014); semuanya menggunakan naratif suara untuk menceritakan "dunia
baru" yang dicipta.
Ia berkesan walaupun tipikal sangat. Cuma syaratnya jangan berjela. Setiap
pemilihan kata dan penyusunan ayat harus berbeza makna dan mesejnya. Di sinilah
kalau nak bersajak dan berpujangga. Bukannya dalam dialog Sembilu dan
Maria-Mariana Adam yang skema pada ayat, canggung pada lakonan yang macam kena paksa je, macam kena paksa je.
Selain itu, aku ada
masalah dengan Lu dan Wa. Sejak zaman Faisal Hussein 80/90-an sampai la
sekarang, Lu Wa Lu Wa. Takkanlah 30 dekad bahasa samseng tidak berubah. Ini
sangat lulz. Dan kalau saudara nak Lu Wa Lu Wa - boleh tak konsisten, jangan
kerap sangat kejap tukar sana sini. Sampai aku tak faham, mende ko cakap ni.
Aku belajar Perancis dan Arab - tapi entahlah aku rasa nak gelak bila pelakon
tak reti berlakon sebut dengan tidak betul (or tak diajar berlakon dengan
betul).
Perjanjian? Boleh tak make it clear. Mende apa perjanjian itu. Tak perlu panjang. Puak Blu dalam Rio 2 (2014, yeay baru tengok semalam - 8.9/10 aku kasi) explain mudah saja tentang perjanjian dengan Puak Felipe.
"Manusia mai
tanah kita, paksa kita masuk hutan lagi dalam. Makanan kurang. Kawasan
mengecil. Kita kena bina sempadan. Masing-masing jaga batasan masing-masing so
that semua burung survive. Kita langgar, kita kena lawan main quidditch. Sapa
menang, takluk wilayah semua."
*Klip video 15 saat ada beberapa dalam instagram aku - zaimyusoff
Kan senang macam tu. Tapi dalam Apokalips ada X sebut? Ada Sri Gala ghoyak? Ada tapi macam tak ada sebab kau ulang dan
ulang benda tak jelas maka meskipun ia hadir tapi tak nampak macam kehadiran
gas yang hampagas. Lulz. Selain Rio 2, rujuklah Snowpiercer (2013) untuk belajar macam
mana nak cerita pasai konflik dalam tatanan masyarakat yang kita sendiri buat dengan pergh - berkesan.
Perkembangan
cerita aduhai. Aku ada adik pompuan. Aku tak suka hang bercinta-cantun dengan adik aku
sebab hang puak lain. So setiap kali, aku jumpa kau - aku angin. Yang kelakar,
punyalah banyak kali adik aku berjaya jumpa kau belakang (eh depan la lulz)
aku. Loser gila aku as abang. Dan cerita itu adalah hampir 30-40% daripada
cerita. Aduhai, miskinnya idea. Punyalah banyak prop, modal ada tapi sayang,
bila tak guna dan kembangkan - ia umpama cincin rantai yang saudara beli tapi
tak pakai. Tapi kalau emas, boleh gak gadai, boleh dapat duit melebihi jualan
tiket. Ops.
Falsafah.
Ok. Kontrak sosial. UMNO lawan PAS (tapi puak bukan ke berlambak? Paling
kelakar tetibe Silat Cekak). Tapi sayang, semua tak jelas. Walaupun ada. Tapi
didaktik la, adoi. Preaching and preaching. Saudara marah adik saudara sebab
pertikai kepuakan ini tapi saudara kata adik saudara tak faham perjanjian.
Saudara, explain la wehhhhhhhhhh apa bondo perjanjian tu. Guna kitab ala-ala
Fenanggal (2013) dan Sembunyi : Amukan Azazil (2013) ke, guna kata-kata bergerak yang bercerita bukan
sekadar signboard PLUS macam dalam Star Wars (google sendiri tahun dia haha berderet) dan Turn Left, Turn Right (2003) dan The Secret Life of Walter Mitty (2013).
Akhir
cerita, ok itu plot yang paling aku setuju (dan sebenarnya satu-satunya yang
aku setuju lulz) tetapi sedikit berjela. Sebab dengar lagu ala-ala
reincarnation sajorh. Itulah, kan bagus ada naratif suara macam –
Langit kelabu semalam
sudah berakhir
sinar baru masa depan
hari ini hadir
dalam genggaman kami
generasi baru.
Atau
saudara petiklah mana-mana karya agung puisi sasterawan kita yang berderet 12 orang itu atau karya daripada yang beratus-ratus yang tercalon itu atau beribu-ribu penyair
di daerah Malaya ini sebagaimana yang Rewan Ishak selalu buat.
Pendek cerita, masalah filem ini ialah penceritaan. Kalau gantilah aktor gred A+++++ Hollywood pun, semua akan terkubur tersungkur di pintu pawagam. Eh.
PALSUKAH KEYAKINANKU?
Aku
yakin karyawan filem kita banyak menonton filem (serta membuat kerja rumah
sebelum mengarah?) dah kalau kerjanya membuat filem kan. Tetapi kalau
keyakinanku dusta, buktikan ia benar. Dan kerana filem ini adalah gabungan seni
catan (nama lain bagi lukisan), seni muzik, seni teater, seni busana dan paling
mustahak sekali seni tulisan, skrip - menekuni pembacaan bahan bacaan semisal
novel fiksyen dalam konteks genre sebegini adalah sunat muakkad kalau pun
bukan, fardhu. Orang lain boleh tambah, setakat ingatan berbaki - aku cadangkan
Bila Tuhan Berbicara tulisan Faisal Tehrani, sebuah karya pasca Apokalis yang
aku suka puing-puingnya.
Tahniah atas genre baru. Setidak-tidaknya ada yang mencuba. Cuma, mengharapkan dunia sinema manusia tidak mengangkat selama-lamanya filem ini sebagai "post apocalyptic malaysian version", setidak-tidaknya untuk separuh dekad ini.
Terima kasih Apokalips.
Banyak beristighfar kerana asbabmu.
Rating - 4/10
*Maaf bahasa rojak. Mungkin
sebab kepecahan otak. Hak hak.
No comments:
Post a Comment