Tuesday, February 5, 2013

Doa Kehendak Pada Yang Berhak!


Bismillah

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Sebentar tadi, terlanjur membalas sebuah e-mail berantai berkenaan sebuah kisah. Kisah berkenaan kehendak kita yang terbatas. Dengan itu, saya perturunkan apa yang saya belajar daripada para masyaikh hafizahumullahuta'ala seingatan berbaki yang dhaif ini.


Saya teringat dua doa yang diajarkan oleh orang-orang ‘alim, faqih lagi soleh kepada kita :

Doa pertama : 

اللهم إني  أريد أن لا أريد إلا ما تريد
Allahumma inni ureedu an laa ureed illa maa tureed 

اللهم : Ya Allah
إني  : Sesungguhnya aku
أريد : Aku Mengkehendaki
أن : Akan keadaan di mana
لا : Tiada
أريد : Aku mengkehendaki
إلا : Melainkan
ما : Apa yang
تريد : Engkau kehendaki 

Atau maksudnya : Ya Allah! Sesungguhnya aku mengkehendaki akan keadaan di mana aku tidak mengkehendaki sesuatu melainkan apa yang Engkau kehendaki.

Doa ini sangat tinggi sasteranya menonjolkan betapa berseni, penuh beradab dan santun pemohon doa ini kepada Zat Yang Maha Mulia.

Dalam erti kata yang lebih mudah, si pemohon doa memohon akan segala kehendaknya itu adalah bertepatan sebagaimana kehendak Allah Jalla wa ‘Alaa belaka kerana dia tahu bahawa kalau dia bermohon dengan kehendak dirinya, itu bukanlah yang terbaik. Ini kerana kita memohon sesuatu yang kita berkehendak hanya pada barang yang kita sangka, jangka dan tahu.

Sedangkan sangkaan kita terbatas. Jangkaan kita terhad. Pengetahuan kita amatlah tipis, nipis dan sempit.

Sedangkan pada sisi Allah Jalla wa ‘Alaa tiada sangkaan atau jangkaan, kerana apa yang Allah Jalla wa ‘Alaa berkehendak, Dia berkehendak dengan perkara yang pasti. Allah Jalla wa ‘Alaa berkehendak dengan pengetahuan yang tidak terbatas, maha luas. Justeru, doa ini amatlah tinggi nilainya di sisi ahli-ahli ma’na yang amat dekat dengan Allah Jalla wa ‘Alaa.

Adapun begitu, sebagai manusia, Allah Jalla wa ‘Alaa masih memerintahkan dan menginginkan kita mendoakan apa yang kita kehendak berdasarkan apa yang kita mahu dan perlu; sebatas pengetahuan kita – asalkan perkara itu selari dengan syariat, sejalan dengan kebaikan-kebaikan yang diinginkan.

Misalnya, kita memohon rezeki yang halal lagi baik, keturunan yang mulia dan soleh, ilmu yang bermanfaat dan sebagaimanya.

Dalam hal ini, para Ulama’ kita, rahimahumullahuta’ala wa hafizahumullahuta’ala, telah mengajarkan kita satu lagi doa, yang tersisip dalam doa selepas Surah al-Waqiah sebagaimana disebut dalam Kitab Syawaariqul Anwar karangan al-'Allamah Al-Muhaddith Prof Dr Sayyid Muhammad Bin 'Alawi al-Maliki al-Hasani rahimahutallahuta'ala - di mana antara lafaznya :

اللهم اجعله سبابا لإقامة العبدية 
Allahummaj’alhu sabaaban li iqaamatil ‘ubudiyyah

اللهم : Ya Allah
اجعله : Jadikan permintaan ku itu
سبابا : Sebagai Sebab
لإقامة : Untuk melaksanakan
العبدية : Hak-Hak KetuhanMu

Atau maksudnya : Ya Allah jadikan apa sahaja yang aku minta daripada rezeki, jasad sihat dan sebagainya ini sebagai sebab-sebab atau perkara-perkara yang akan membolehkan aku melaksanakan segala perintahMu dan menjauhi segala laranganMu.

Permintaan sebegini mustahak – kerna saat kita berhamburan meminta pelbagai permintaan kepada Tuhan – takut-takut permintaan itu adalah istidraj – yakni nikmat yang berupa laknat; ataupun fitnah – yakni ujian yang tak tertanggungkan.


Mudah-mudahan Allah Jalla wa ‘Alaa senantiasa membantu kita untuk terus kita bersangka baik dengan segala pemberiannya – baik yang baik mahupun tidak diingini pada padangan mata yang dhaif ini.

Wallahu ta’ala ‘alam

Al-Faqir Ibn Yusoff

 سبحان الله وبحمده, سبحان الله العظيم

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Manfaatnya! :)